Etter kritikkstorm: Coop trekker tilbake villedende Instagram-annonsering

14/05/2024 10:49

Sofie

Utland
Foto: Wikimedia Commons
Foto: Wikimedia Commons
Coop tar ned reklame.

Et annonseinnlegg på Instagram fra Coop Ålidhem, en lokal Coop-butikk i Umeå, Sverige skapte stor debatt forrige uke.

Innlegget, som ga gode priser på produkter som kaffe og kjøttdeig, nevnte ikke at kundene måtte kjøpe varer til en verdi av minst 200 SEK for å benytte seg av tilbudene.

En kunde la merke til dette og valgte å rapportere innlegget til Annonseombudet (RO) for villedende reklame.

Coop Nord, som eier Coop Ålidhem, innrømmet raskt at kjøpskravet var utelatt ved en feil. Avisen Fri Köpenskap meldte at selskapet beklaget feilen og bestemte seg for å ta ned Instagram-innlegget.

Det førte til at Coop Nord beklaget overfor sine kunder.

RO gjennomgikk meldingen og stilte seg på klagerens side og fant at innlegget var villedende da det ikke informerte om kjøpskravet.

Selv om en korreksjon ble ansett som ønskelig, mente RO at annonsens villedende karakter fortsatt var, og strøk derfor Instagram-innlegget.