Japanske Hirofumi Wada har jobbet som togfører i Japan i store deler av sitt 59-årige liv.
Den erfarne togføreren ga derfor ikke opp uten kamp, da arbeidsplassen hans i fjor, ifølge VICE, trakk ham 56 yen (omtrent tre kroner) i lønn, fordi han i deres øyne kom ett minutt for sent.
I stedet for å akseptere den tilsynelatende inkonsekvente og dumme straffen, valgte Wada å dra arbeidsplassen sin – Vest-Japan-jernbanen – til retten, og beskyldte dem for å redusere lønnen uten gyldig grunn.
Han krevde derfor å bli tilbakebetalt de 56 yen, samt å bli betalt en kompensasjon for det følelsesmessige stresset, som han angivelig har vært gjennom, på 2,2 millioner yen (120.000 kroner).
Hendelsen som hele saken handler om fant sted i juni 2020, da Wada måtte kjøre et tomt tog til et depot.
Dessverre kom den erfarne togføreren til feil plattform, noe som resulterte i at han kjørte av gårde med toget fra riktig plattform ett minutt senere enn planlagt, og dette fikk Vest-Japan-jernbanen til å tro at han kom ett minutt for seint på jobb og derfor ikke hadde jobbet.
Arbeidsplassen bestemte seg derfor for å trekke fra Wadas lønn, som startet søksmålet, som Wada nå delvis har vunnet.
Retten avviste hans erstatningskrav på 2,2 millioner yen, men de var enige med ham om at sjekken feilaktig hadde trukket lønnen hans, og West Japan Railway ble derfor bedt om å betale tilbake 56 yen til Wada.
Problemet er at rettssaken ble avsluttet 20. april, og Wada døde dessverre av plutselig sykdom 3. april i år.
Wada selv får derfor ikke mye ut av rettssaken, men togførerforeningen i Japan er glade for avgjørelsen.
Togene i Japan er kjent for å være ekstremt punktlige, noe som ifølge fagforeningen påvirker togførerne, som lider av sinnssykt press.
– Det var veldig tydelig at Wada fortsatt jobbet i det forsinkede minuttet, sier Goto Maekawa, generalsekretær i fagforeningen.
Maekawa har også forklart at ekstrem punktlighet er en måte for selskaper til å kontrollere sine ansatte på.
Han utdypet: "Det er en måte å konstant overvåke dine ansatte, og hvis de gjør en feil, vil de utføre ganske alvorlige straffer, for eksempel å redusere lønn eller permitteringer, til og med få deg til å skrive stiler der du sier at du aldri vil gjøre feilen igjen."
"Over tid skaper det mye mentalt stress for ansatte fordi de er så redde for å gjøre en feil," forklarte han.
Ifølge Maekawa er rettens avgjørelse derfor et skritt i riktig retning, som forhåpentligvis kan skape et miljø for de ansatte i togbransjen som ikke er så mentalt stressende.
«Før Wada døde, sa han ofte at han tok det til retten for sin kouhai [ed. sine yngre kolleger]. Han ønsket at denne saken skulle bedre arbeidsforholdene for de yngre generasjonene,» forklarte Maekawa.