Hva er best, en ny bil med høy kjørelengde eller en gammel bil med lav kjørelengde? Her er svaret

21/02/2024 18:00

Sofie

Viralt
Genrefoto: Shutterstock
Det kan være vanskelig å finne ut hva som er best ved kjøp av bruktbil.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Å finne riktig bruktbil kan virke som en labyrint av kjørelengde, motorstørrelser og merker. Men hva er egentlig de gylne reglene når man navigerer i dette komplekse landskapet?

En fersk studie fra CBS har belyst hva som regnes som et «sunt» antall kilometer for en bils alder, og hvilke bilmerker som tåler tidens tann best.

Ifølge ekspert Tim Roks fra bruktbilplattformen AutoTrack, er det avgjørende å først forstå hva som anses som normal årlig kjørelengde for ulike biltyper.

Med bensinbiler på 12 500 kilometer i snitt i året, dieselbiler 30 000, elbiler 20 000, og LPG og ladbare hybrider 22 500, kan en potensiell kjøper bedre vurdere om en bils kilometerteller gjenspeiler den faktiske bruken.

Det skriver Telegraaf.

Interessant nok påpeker Roks at høy kjørelengde ikke nødvendigvis er et rødt flagg, spesielt hvis bilen først og fremst har kjørt lange turer på veien. Dette fordi mange korte turer, hvor motoren ikke rekker å varmes opp skikkelig, kan slite mer på motoren. «En lav kjørelengde er derfor ikke nødvendigvis et godt tegn», forklarer han, og understreker viktigheten av å forstå en bils kjørehistorie.

En 10 år gammel dieselbil som kun har kjørt 50.000 kilometer kan derfor være et tegn på at den har kjørt mange korte turer der motoren ikke er skikkelig varmet opp.

Når det kommer til maksimal akseptabel kjørelengde, er meningene delte blant eksperter. Mens noen mener at en bensinmotor kan vare mellom 250.000 og 300.000 kilometer, anbefaler Roks forsiktighet ved 200.000 kilometer, hvor risikoen for dyre reparasjoner øker. Dette punktet er avgjørende siden deler som clutch og girkasse kan begynne å vise tegn på slitasje.

Vedlikeholdshistorikk spiller også en kritisk rolle. En godt vedlikeholdt bil kan ofte rettferdiggjøre høyere kjørelengde, spesielt hvis det er merker som Mercedes, BMW, Volkswagen, Suzuki, Honda, Mazda, Toyota og Volvo, som får skryt for sin robuste teknologi.

For de som vurderer en ex-lease eller eks-firmabil, er det gode nyheter. Disse bilene har ofte høyere kjørelengde fra lange turer der motoren er skikkelig varmet opp og generelt er godt vedlikeholdt. Du bør imidlertid være klar over at leasingsjåfører ikke alltid behandler bilene sine med samme forsiktighet som en eier ville gjort.

Avslutningsvis er det verdt å nevne viktigheten av å være ekstra oppmerksom hvis man vurderer en importert bil. Avtalen mellom bilens tilstand og oppgitt kjørelengde kan være en indikator på om det er tuklet med kilometertelleren.

Denne innsikten i hva som utgjør "sunn" kjørelengde og viktigheten av en bils historie og fabrikat gir potensielle kjøpere et solid grunnlag for å ta en informert beslutning når de søker etter sin neste brukte bil.

En lav kjørelengde er derfor ikke et entydig godt tegn, og på samme måte er en høy kjørelengde ikke et entydig dårlig tegn, alt avhenger av bilen, dens drivstoff og de tidligere eiernes bruksvaner.