Medarbeiderne dine bryr seg ikke om du kommer for sent på jobb: Men disse 5 vanene irriterer dem

26/09/2024 11:00

Sofie

Viralt
Foto: Pixabay
Foto: Pixabay
Kollegene dine bryr seg ikke om du kommer for sent, men det er fem andre vaner de synes er irriterende.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Mange av oss har opplevd den irriterende setningen: 'Hvis du kommer i tide, kommer du for sent'. Mediet Fortune har i hvert fall hørt det mens de gjorde intervjuer med folk på gata i finansdistriktet i New York. Men det ser ut til at begrepet begynner å bli foreldet.

Arbeidsreglene ble nærmest rammet av en revolusjon da pandemien rammet. Det var nesten som en kortstokk spredt utover gulvet.

Og kontoransatte befant seg midt i mange nye diskusjoner. Når folk kan jobbe hjemmefra eller på et kontor, hva betyr egentlig "å være for sent"?

Bare 14 % av de ansatte oppgir punktlighet som den viktigste arbeidsplassens vane, ifølge en August Monster-undersøkelse blant mer enn 1000 ansatte.

"Jeg var overrasket over at tallet var så lavt," fortalte Vicki Salemi, en karriereekspert ved jobbrekrutteringsfirmaet Monster, til Fortune.

Hun påpekte at hele 76 % av respondentene sa at det å komme for sent til møter konsekvent var en av de fem mest frekkeste oppførselene. Derfor virker 14 % "ikke spesielt lavt da det faller inn under punktlighet".

Videre er det kun 51 % – eller én av to arbeidsgivere – som legger vekt på punktlighet på arbeidsplassen, ifølge Monsters undersøkelse. Kanskje slipper forsinkelser lettere igjennom, med mindre det er et gruppeprosjekt.

"Hvis det er et møte, enten den ansatte jobber hjemmefra eller på stedet, er det lettere å oppdage senhet når det er en fast start og alle andre allerede er der, men det er du ikke," la Salemi til.

De fem mest irriterende typene oppførsel og antallet ansatte som syntes de var mest plagsomme, ifølge Fortune, er som følger:

  1. Ikke rydde opp etter seg (88 %)

  2. Sladder (81 %)

  3. Bruker upassende språk (78 %)

  4. Svarer ikke på meldinger (77 %)

  5. Konsekvent komme for sent til møter (77 %)

Faktisk kan det hende at folk ikke bryr seg når du dukker opp med mindre det begynner å ta tid fra dem.

«Folk kan ha det bra med at kollegene deres kommer for sent, men hvis det påvirker deres evne til å være produktive, er det ekstremt frustrerende,» sa Jennifer Moss, forfatter av «Unlocking Happiness at Work», til Fortune.