Forskere oppdager ny metode i kreftbehandling: Kan kurere mange pasienter

28/01/2022 12:21

Hadde det fantes en kur mot kreft, hadde verden vært et mye bedre sted.

Kreft er en grusom sykdom som mange mennesker dessverre fortsatt dør av.

Derfor brukes mye tid og forskning på å optimalisere kreftbehandlingen i helsevesenet.

Nå kan det bli et nytt gjennombrudd som potensielt kan redde flere liv.

Forskere fra Northwestern University, Evanston, Illinois, USA, har testet en "søk og ødelegge" -metode.

Det skriver Metro.

En 3D-trykt enhet høster og sorterer hundrevis av millioner celler - og øker antall 'tumor eaters' fem ganger.

Tilsvarende forfatter, professor Shana Kelley fra Northwestern University, Evanston, Illinois, sagde:

«Folk har blitt kurert i klinikken for avansert melanom gjennom behandling med egne immunceller, som ble høstet ut av tumorvev. Problemet er at på grunn av måten celler høstes på, fungerer det bare hos et svært lite antall pasienter.»

De fleste kreftmedisiner involverer giftige kjemikalier og fremmede stoffer - forårsaker skadelige bivirkninger og svekker det naturlige forsvaret. Bruken av vev fra ens egen kropp eliminerer risikoen.

Studien i Nature Biomedical Engineering fokuserte på immunceller kalt TILs (tumorinfiltrerende lymfocytter).

De invaderer kreftvev ved å delta i en "slags hånd-til-hånd kamp", sa professor Kelley.

Hun sammenlignet det med 'noen som bruker insektmiddel på et ugress'. Behandlinger i klinikker i dag bruker en blanding av "utmattede" og "naive" celler for å behandle svulster.

De dyrkes i laboratorier langt borte fra pasientene de ble hentet fra.

Når de har reprodusert og er klare til å bli plassert tilbake i kroppen, er mange ikke i stand til å kjempe - etter å ha vært i svulsten for lenge.

Professor Kelley og kolleger henvendte seg til en avansert teknologi kalt MATIC (mikrofluid affinitetsmålretting av infiltrerende celler).

Dette gjorde dem i stand til å identifisere de mest aktive - beskrevet som 'Golidlocks-befolkningen'.

Overlevelsesraten hos gnagere økte sammenlignet med tradisjonelle metoder for ON utvinning.

Professor Kelley sagde:

"I stedet for å gi mus denne blandingen av celler med forskjellige fenotyper, gir vi dem den ene cellefenotypen som faktisk kan hjelpe dem."