Funn av babytannen endrer menneskehetens tidslinje i Europa

11/02/2022 08:44

Et team av internasjonale forskere har gjort en banebrytende oppdagelse i en hule i Sør-Frankrike, og endret ideen om når det "moderne" mennesket kom til Europa.

En nylig oppdagelse av en babyand i en hule i Frankrike er det tidligste kjente beviset på at "moderne" mennesker har vært i Vest-Europa, og oppdagelsen betyr nå at vår oppfatning av menneskelig historie må endres.

Tannen er omtrent 54 000 år gammel, og til nå har det blitt antatt at "moderne" mennesker bare kom til Europa for 43 000 år siden, og tannen "skyver" derfor tidslinjen med mer enn 10.000 år. Det er det iflScience som skriver.

Funnet ble gjort i "Cave Mandrin" -hulen i Rhône-dalen i Sør-Frankrike av et team av internasjonale forskere, og det har blitt publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Science Advances

Det er allerede kjent at hulen en gang var bebodd av homo sapiens og vår utdødde 'fetter' neandertalerne, som emigrerte til Europa lenge før vår egen art.

Imidlertid har en ny studie av hulen, som blant annet førte til oppdagelsen av tannen og flere steinverktøy, gjort historien om vår innvandring til Europa mye mer komplisert enn tidligere antatt.

I tillegg til den omtrent 54 000 år gamle tannen fra det "moderne" barnet, fant forskerne også minst syv tannfragmenter spredt over 12 forskjellige arkeologiske lag i hulen, som hver representerer en tidsperiode - hvorav seks var fra neandertalere.

Disse lagene var veldig interessante da det menneskelige barnets tann ble funnet i et lag som lå mellom lag av rester fra neandertalere, og dette funnet antyder derfor at det var en klar overlapping mellom de to artene, noe som tyder på at "moderne" mennesker og neandertalere har byttet på å være de primære innbyggerne i området.

Hvorfor det har endret seg, enten det var homo sapiens eller neandertalere som var de primære innbyggerne i dalen, vet forskere ikke sikkert, men de tror at det sannsynligvis skyldes klimaendringer, noe som delvis kan ha arten eller gjort slik at området var ubeboelig.

Uansett årsak har det blitt funnet banebrytende, da det har forankret i tidslinjen for 'moderne' menneskelig innvandring til Europa, som vi inntil nylig trodde passet.

«De nye bevisene fra Mandrin er et tillegg til et voksende bilde av mange spredninger av tidlige homo sapiens i neandertale territorier i Europa for mer enn 40 000 år siden [...], sier professor Chris Stringer, forfatter og forskningsdirektør for menneskelig evolusjon ved Natural History Museum i London, til iflScience.

– Disse tilsynelatende korte beleiringene etablerte seg ikke lenge, og kanskje har klimaendringene spilt en rolle i deres splittelse. [...] Kanskje ugunstige forhold holdt begge befolkningene borte, og da kom bare neandertalerne tilbake, utdypet han.

«Funnene på Grotte Mandrin vil starte diskusjoner rundt tidlig genetikk og kulturell kontakt mellom neandertalerne og disse banebrytende gruppene av 'moderne' mennesker [...],» sa han på slutten.