Nå blir det rushtidsavgift i Oslo

Foto: Shutterstock

Fra og med søndag 1. oktober blir det store endringer i bomringen i Oslo.

Fra og med søndag denne uken blir det dyrere å kjøre dieselbil i hovestadens bomring. Da blir det nemlig lansert to nye betalingsprinsipper kalt miljødifferensiering og tidsdifferensiering. 

Det betyr at de bilene som regnes å ha de verste uslippene må betale mest.

Det skriver NRK.

Les også

Sykkel-VM i Bergen hylles internasjonalt

Bensinbilene får en grunntakst på 44 kroner, mens dieselbilene får en grunntakst på 49 kroner.

I tillegg vil det komme en rushtidsavgift på 10 kr. Biler som har null utslipp vil komme unna denne rushtidsavgiften, men kun frem til mars 2019. 

Terje Rognlien, leder for Oslopakke 3-sekretariatet, sier til NRK at det kraftige prishoppet sannsynligvis vil føre til mindre trafikk og renere luft i hovedstaden: 

Les også

Kraftig lønnskutt for foreldre som er hjemme med alvorlig syke barn

– Ønsket er at all vekst i persontrafikken skal tas med kollektiv, gange og sykkel. Og at vi skal dempe bilbruk og på den måte bedre luftkvaliteten og framkommeligheten, sier Terje Rognlien. Han understreker samtidig ovenfor NRK at disse målene er forankret i staten og Oslo kommunes byrådserklæring.

Andre er mer usikre på hvor store endringer rushtidsavgiften på 10 kroner vil få for køene om morgenen.

Samtidig forteller en trafikkekspert til NRK at en økning på 25 kroner for å kjøre dieselbil i rushtiden sammenlignet med i dag, vil gjøre at flere tenker seg om i forhold til valg av bil.

- En annen effekt vi kan forvente er at andelen elbiler i rushtrafikken vil øke ganske mye, sier Kjell Werner Johansen, assisterende direktør ved Transportøkonomisk institutt (TØI), og peker på at prisdifferansen mellom elbiler og andre biler vil øke med takstomleggingen.

Les også: Ny alarmerende forskning: Dette skjer med hjertet ditt etter bare én e-sigarett