Forside NYHETER Skandalen blir større: 80.000 rammet av Nav-feil

Skandalen blir større: 80.000 rammet av Nav-feil

NAV, Norge, økonomi, navsenter
Kristin Spalder / Shutterstock.com

Derfor må titusener vente på penger de har krav på.

Akkurat nå leser andre

Nav har oppjustert omfanget av lovtolkningsfeilen de selv har jobbet med å kartlegge: rundt 80.000 personer som gikk fra arbeidsavklaringspenger (AAP) til uføretrygd i perioden 2010–2021, skal ha fått utbetalt for lite.

Blant de berørte er det identifisert en mindre gruppe som har mistet store beløp – cirka 150 personer har fått mer enn 20.000 kroner for lite. Det skriver E24.

Saken ble omtalt tidligere i år, og flere har allerede ventet lenge på at Nav skal rette opp feilene. Ifølge etaten vil prosessen fortsatt ta tid.

Årsaken er at hver sak må bygges opp på nytt, med innhenting av dokumentasjon og en full gjennomgang av vurderingene som ble gjort da vedtaket kom. Fagdirektør Elisabeth Njøs Hatle peker på at dette krever tung kompetanse og mye arbeidskraft: «Det er veldig komplisert å revurdere disse sakene.»

Nav har siden sommeren arbeidet med en avgrenset bunke på rundt 1800 saker som har spesielt stort omfang. Disse regner de med å være ferdige med innen neste sommer. Kartleggingen av resten har samtidig vist at problemet er større enn først antatt. I sommer var anslaget 62.000 berørte – nå mener Nav at tallet ligger nærmere 80.000.

Les også

Alle som er rammet av feilen har rett på etterbetaling med renter. Likevel er hovedregelen at folk selv må ta kontakt med Nav dersom de mener de er berørt. Informasjonen om hva man skal gjøre finnes på Navs nettsider, og det er varslet lang saksbehandlingstid.

Hatle sier at etaten har vurdert ulike måter å informere på, men mener nettsidene er den mest hensiktsmessige kanalen, blant annet for å unngå å sende ut brev som ikke treffer riktig mottakergruppe.

Samtidig har Nav avdekket en gruppe som har tapt så mye at etaten vil ta initiativet selv. Dette arbeidet planlegger Nav å starte neste høst, men de har foreløpig ikke tallfestet hvor mange det gjelder.

Advokat Haavard Homestad, som representerer flere av de berørte, reagerer på tempoet og prioriteringen. Han mener Nav bruker tid på å sortere sakene etter størrelsen på feilutbetalingene, og at opprydningen burde vært i gang tidligere.

Homestad viser også til at Nav etter loven skal behandle slike saker raskt, og hevder det ikke er grunnlag for å utsette retting når feilen allerede er konstatert: «Og det arbeidet burde vært påbegynt for et par år siden, ikke neste høst.»

Les også

Hatle avviser at selve oversiktsarbeidet forsinker saksbehandlingen, og sier variasjonen i anslagene skyldes at tallene er hentet fra flere datasystemer.

Hun fastholder også at lovens krav om behandling uten ugrunnet opphold ikke betyr at saker automatisk kan tas uten kø, men at de må vurderes opp mot andre prioriterte oppgaver: «Uten ugrunnet opphold betyr ikke uten ventetid.»

Ads by MGDK