Nye tall avslører en uventet årsak til Norges skyhøye matpriser, og to av landets største kjeder spiller en større rolle enn mange tror.
Akkurat nå leser andre
De høye norske matprisene har i mange år vært et hett tema, og forklaringene har ofte pekt på alt fra tollsatser til transportkostnader.
Nye tall tyder likevel på at årsaken også ligger et helt annet sted, nemlig i antallet av dagligvarebutikker, som viser seg å være langt høyere enn man tidligere har trodd.
Det skriver mediet nettavisen.no.
Et land preget av tett butikkstruktur
Ifølge konsulent Bjørn Nygaard deler i gjennomsnitt 1.251 nordmenn én dagligvarebutikk.
Det er betydelig færre per butikk enn forventet, og langt unna nivået i Sverige, hvor over 3.100 innbyggere deles om én butikk.
Les også
Nygaard, som har lang erfaring fra dagligvarebransjen, beskriver situasjonen som ekstrem.
Han forklarer at man tidligere opererte med et anslag på rundt 1.400 personer per butikk, men nyere analyser viser at tettheten i Norge er enda større.
Flere butikker betyr høyere kostnader, og resultatet er høyere priser for forbrukerne.
Kort vei mellom konkurrentene
Tettheten er særlig tydelig i de større byene.
I Oslo er det kun 1.433 innbyggere per dagligvarebutikk, og avstanden mellom dem er ofte svært liten.
Les også
Nygaard viser til at butikkene i hovedstaden i snitt ligger rundt 250 meter fra hverandre.
Dette gjør at man nesten uansett hvor man befinner seg, kan gå et par minutter og stå i en ny butikk.
Det høres kanskje ut som en fordel for kundene, selv om Nygaard mener det er lite fornuftig sett fra et kostnadsperspektiv å ha så mange butikker innenfor så små områder.
Et kostbart system for alle
Det store antallet butikker gjør dagligvaremarkedet dyrt å drive.
Nygaard peker på at det krever betydelige investeringer å åpne en butikk, med utgifter til inventar, kjøleanlegg, logistikk og lokaler.
Les også
Når omsetningen fordeles på mange små enheter i stedet for færre og mer effektive butikker, blir de totale kostnadene langt høyere.
Han trekker også frem at matsvinnet øker når sortimentet skal holdes oppe i mange små utsalg, og at bemanningen blir mindre effektiv. Disse forholdene slår rett inn i prisene som kundene møter.
En mulig vei mot lavere priser
Nygaard mener at en reduksjon i antallet dagligvarebutikker kunne senket prisene betydelig.
Han vurderer til og med at effekten ville vært større enn om all tollbeskyttelse i landbruket ble fjernet.
Det høye antallet butikker er derfor ikke bare et uttrykk for god tilgjengelighet, men også en viktig grunn til at nordmenn betaler mer for mat enn noen andre europeere.