Mange vet ikke hva det gjør med bilen.
Akkurat nå leser andre
Mange av oss utsetter å fylle bilen til neste dag.
Hvis bilen fortsatt virker upåvirket, kan du like gjerne vente? Det kan du, men det er ikke uten risiko.
I moderne biler vil en tom tank vanligvis føre til at motoren stopper av seg selv. Dette forhindrer til en viss grad alvorlig skade, men det finnes ingen garantier.
Å kjøre med bare noen få liter bensin i tanken kan skade bensinpumpen, og den er dyr å bytte ut.
Det finnes imidlertid flere gode grunner til at du ikke bør kjøre rundt med halvtom tank.
Les også
Det skriver medieselskapet Petel.
Drivstoffpumpe
Drivstoffpumpen i bilen er avhengig av selve drivstoffet for å holde temperaturen nede.
Når tanken er lav, reduseres mengden væske som kan avgi varme, og pumpen risikerer overoppheting.
På lang sikt øker dette risikoen for slitasje og svikt.
Bileieren kan – uten å vite det – bidra til å forkorte levetiden til en viktig komponent ganske enkelt ved å ikke fylle på drivstoff i tide.
Les også
Luft og urenheter
Når det nesten ikke er mer drivstoff igjen, er det også større risiko for at pumpen suger luft inn i systemet. Dette kan føre til startproblemer og ustabil motordrift.
I spesielt dårlige tilfeller må hele systemet rengjøres, noe som kan være en omfattende og kostbar oppgave.
I tillegg kan temperatursvingninger forårsake kondens i tanken. Når det er lite drivstoff igjen, vil mengden fuktighet på tankveggene være større.
Siden vann er tyngre enn bensin og diesel, samler det seg nær pumpen og kan trekkes inn i systemet. Dette kan føre til startproblemer og ustabil drift, spesielt i kaldt vær.
Ved å holde tanken minst halvfull reduseres risikoen for både mekaniske feil og dyre verkstedregninger.
Les også
En liten innsats kan potensielt spare deg for mange tusen kroner.