Synes du handlekurven alltid blir dyrere enn planlagt? Det kan være fordi du ser feil vei.
Akkurat nå leser andre
For mens du triller vogna og lar blikket vandre i hyllehøyde, smiler butikkene i skjul. Ifølge forbrukerorganisasjonen Which? er nemlig det som står i “øyehøyde” sjelden det billigste alternativet. Det skriver Daily Mail.
Dyre fristelser midt i synsfeltet
Mange av oss tror kanskje at plasseringen av varer er tilfeldig – men nei. Butikker bruker bevisste strategier for å få deg til å plukke med deg de dyreste merkene.
«De mest kjente og ofte dyreste produktene havner i øyehøyde, mens rimeligere varianter ligger nederst», sier Which?.
Et eksempel er Asda, der PG Tips-teposene til 2,98 pund troner midt i synsfeltet, mens butikkens egne teposer – som faktisk slo de kjente merkene i blindtest – ligger nederst til 2 pund.
“Eye level is buy level”
Professor Graham Kendall ved University of Nottingham forklarer at butikkene følger noe som kalles et planogram – en nøye planlagt vareplassering som maksimerer salget.
Les også
«Uttrykket “eye level is buy level” brukes ofte. Produkter som er lett å se, selger bedre», sier Kendall.
Han anbefaler at du legger merke til hvor mange ganger du må bøye deg eller strekke deg for å finne det du egentlig vil ha. Overraskelsen kan være stor.
Flere skjulte triks
Og det stopper ikke ved hyllehøyden. Ifølge Kendall plasseres varer ved starten av en hylle ofte slik at de ikke selger like godt – fordi kundene “varmer opp” før de begynner å plukke.
Which? legger til at dagligvarekjeder sprer nødvendighetsvarer som melk og egg langt fra hverandre, og helst bakerst i butikken. På veien dit skal du fristes av store fargede skilt, sesongvarer og lokkende “tilbud”.
Slik slår du tilbake
Den enkleste måten å unngå fellene på?
Skriv handleliste – og følg den.
Les også
Ved å droppe øyekontakten med de dyreste varene, se ned mot de nederste hyllene og holde deg til planen, kan du spare mer enn du tror.
Neste gang du handler: husk at butikken prøver å styre blikket ditt. Spørsmålet er – lar du dem?