Om kort tid kan den sosiale plattformen komme til å se helt anderledes ut.
Akkurat nå leser andre
Over 3,5 millioner nordmenn har en Facebook-konto, og for mange er plattformen en daglig kilde til både underholdning, nyheter og debatt. Gjennom feeden får vi alt fra venners feriebilder til politiske budskap – ofte side om side.
Tall fra Medietilsynet viser at sosiale medier nå er den viktigste nyhetskilden for unge under 30 år, og at plattformer som Facebook, Instagram og TikTok i stor grad har erstattet tradisjonelle nyhetskanaler i denne aldersgruppen. Dette gjør at endringer i hvordan disse plattformene tillater politisk innhold, kan få stor betydning for hva vi ser – og hva vi ikke ser – i hverdagen.
Nå ser det ut til at det kommer en stor endring for alle nordmenn som bruker Facebook og Instagram.
Kan følge EU-forbudet
Meta, selskapet bak Facebook og Instagram, tillater i dag ikke politisk reklame i EU. Årsaken er nye EU-regler for åpenhet og regulering av politisk annonsering. Nå kan det samme forbudet komme til Norge.
Partiene bruker store summer på annonsering på Facebook og Instagram. Det kan nye EU-regler sette en stopper for
Les også
«Når EU har vurdert dette som EØS-relevant, vil det bli foreslått for innlemmelse i EØS. Da er hovedregelen at vi veldig sjelden sier nei», sier jussprofessor Finn Arnesen til Klassekampen.
Millioner brukt på politiske annonser
Norske politiske partier har brukt 5,4 millioner kroner på annonsering på Facebook og Instagram de siste 90 dagene. Det viser tall avisen har innhentet fra Metas annonsebibliotek.
Disse annonsene brukes både til å nå velgere, spre politiske budskap og mobilisere til valgkamp.
Dersom et forbud trer i kraft, må partiene finne andre kanaler – og velgerne kan oppleve at det blir mindre politisk innhold i feeden sin.
Endring i valgkampen
Eksperter peker på at et slikt forbud kan endre dynamikken i norske valgkamper. Sosiale medier har gjort det mulig for partier å nå svært målrettede grupper av velgere – en strategi som kan bli vanskeligere uten annonsering.
Les også
«– «Det vil helt klart merkes, spesielt for partier med små budsjetter som bruker digitale kanaler for å nå ut», sier Arnesen.