Vil du virke mer sympatisk? Prøv dette psykologiske trikset.
Akkurat nå leser andre
Vil du virke mer sympatisk? Ikke prøv å imponere – be om hjelp i stedet
Det kan virke kontraintuitivt, men nøkkelen til å vinne noen over – spesielt en som kanskje ikke liker deg – er å be dem om en liten tjeneste.
Benjamin Franklin-effekten
Benjamin Franklin-effekten, oppkalt etter den amerikanske statsmannen, beskriver hvordan folk ofte liker oss mer etter å ha gjort oss en tjeneste – ikke omvendt.
Franklin klarte en gang å gjøre en politisk motstander til en venn, kun ved å be om å få låne en sjelden bok. Mannen sa ja – og etter det utviklet de et langt bedre forhold.
«Hvis jeg har hjulpet dem, må jeg like dem»
Ifølge Esquire bunner dette overraskende fenomenet i hvordan hjernen håndterer kognitiv dissonans – det ubehaget vi føler når våre handlinger ikke samsvarer med det vi tror eller føler.
Les også
Dersom noen hjelper deg til tross for at de ikke liker deg, vil hjernen deres forsøke å forklare den inkonsekvente handlingen.
Den enkleste forklaringen? De endrer holdningen sin og tenker: «Kanskje jeg liker denne personen likevel.»
Hvorfor kognitiv dissonans gjør dette effektivt
Tenk deg at du spør en kollega du vanligvis ikke kommer overens med, om å få låne en lader – og de sier ja.
Nå står de i en mental konflikt: Hvorfor hjalp jeg noen jeg egentlig ikke liker?
Hjernen deres prøver å redusere ubehaget, og gjør det ofte ved å justere synet sitt på deg: Kanskje de ikke er så ille, tross alt.
Les også
Det er dette indre skiftet som gjør Benjamin Franklin-effekten så kraftfull.
Slik kan du bruke Benjamin Franklin-effekten i praksis
Det er viktig å påpeke at dette ikke handler om manipulering. Eksperter understreker at det i stedet dreier seg om å skape små øyeblikk av tillit og kontakt.
1. Start i det små
Be om små, enkle tjenester først. Det kan være å få låne noe, få en anbefaling – eller rett og slett be om råd.
2. Skreddersy forespørselen
Kjenner du til personens interesser eller styrker? Formuler forespørselen med dette i bakhodet. Folk elsker å dele kunnskap om ting de bryr seg om – og det viser at du verdsetter deres ekspertise.
3. Ikke overdriv
Ikke be om tjenester hele tiden. Hvis du gjør det, vil det fort føles som et bytteforhold. Bruk teknikken med omhu og på strategiske tidspunkter – spesielt i nye relasjoner.
4. Vis alltid takknemlighet
Les også
Følg opp med et ekte «tusen takk» eller et kompliment. Det forsterker den positive forbindelsen og gjør fremtidige interaksjoner mer naturlige.
På arbeidsplassen: Gjør utfordringer til muligheter
Benjamin Franklin-effekten kan være særlig nyttig i profesjonelle sammenhenger:
Vend et kjølig forhold
Dersom en kollega virker reservert, be om hjelp med noe du vet de er flinke til. Det viser at du anerkjenner kompetansen deres – og åpner døren for bedre samarbeid.
Bygg nye forbindelser
På et nettverksarrangement? Spør noen om deres mening innen et tema de er interessert i. Det gjør samtalen personlig og ektefølt.
Lettere forhandlinger
Selv i krevende situasjoner kan en liten og ufarlig forespørsel – som å låne en penn eller be om en presisering – senke skuldrene og tilføre et menneskelig preg.
Hvorfor det føles naturlig
Les også
En annen grunn til at dette fungerer, handler om gjensidighet.
Når du ber noen om hjelp, signaliserer du at du stoler på dem – og mennesker har en naturlig tendens til å gjengjelde slike følelser. Å hjelpe gir også en følelse av kompetanse og betydning, som de ubevisst kobler til deg.
Ikke press det for langt
Effekten fungerer bare når forespørslene dine føles naturlige. Ber du for ofte eller for mye, kan det få folk til å føle seg utnyttet – ikke verdsatt.
Spesielt i profesjonelle relasjoner bør du holde deg innenfor klare grenser: Unngå å be om personlige tjenester, og del ikke for mye for tidlig. Respekt og god timing er avgjørende.