Forside FORBRUKER «Ikke stol på Kiwi, Rema og Coop Extra!»

«Ikke stol på Kiwi, Rema og Coop Extra!»

Handlekurv, norske matvarer, madvarer, groceries,
NorgesGruppen

Et tilbud er ikke nødvendigvis et godt tilbud.

Akkurat nå leser andre

Rune Nikolaisen, bedre kjent som tilbudsjegeren «Gjerrigknarken», er mannen bak bloggen og Facebook‑siden som kaprer oppmerksomhet med sine prissammenligninger og forbrukertips.

Han jakter gode tilbud og du holder deg oppdatert — men denne uken byr han på en advarsel som bør få alle norske matkjøpere til å sperre øynene opp!

For mange har han blitt en slags folkets forbrukerrepresentant, og denne uka sender han en tydelig advarsel: Ikke la deg lure av lavpriskjedene.

Er det egentlig en lav pris?

Alle liker følelsen av å gjøre et kupp. Et godt tilbud gir en liten seier i hverdagen – men følelsen av å ha blitt lurt, er desto surere. For hva skjer egentlig når butikkene skriker «lavpris», men bare sammenligner seg med hverandre?

Denne uken tok han et kjent produkt under lupen:

Les også

Mange butikker selger 1 kg Gudbrandsdalsost fra Tine til 107 kroner. Hos Kiwi koster den vanligvis 114 kroner. Denne uka har Coop Extra annonsert et pristilbud der osten settes ned til 99 kroner – noe Kiwi straks matchet med sin såkalte «prissjekk».

Det høres kanskje ut som et godt tilbud, men Rune avslører at det finnes langt billigere alternativer:

Hos Obs selges samme ost for 79,90, og fra tirsdag tilbyr Joker den til bare 69,90.

Ikke stol på dem!

«Lavpriskjedene Kiwi, Extra og Rema 1000 sammenligner kun prisene seg imellom. De bryr seg ikke om «midlertidige tilbud og kampanjer» fra andre kjeder. Det gjelder altså å passe på og sjekke prisene – ikke stol på dem», advarer Nikolaisen på Facebook.

Dette er langt fra første gang han kritiserer kjedene for å villede kundene sine. I sommer skrev han om Kiwis prisskilt og “billig”-merking som han mente kan være direkte villedende.

Les også

Også Forbrukerrådets seniorrådgiver Thomas Iversen har kritisert kjedenes markedsføring, og sier mange forbrukere blir forvirret av hvordan “tilbud” presenteres i butikkene.

Når prisene bare sammenlignes internt mellom de tre store, kan du som kunde gå glipp av betydelige besparelser. Derfor er budskapet fra Gjerrigknarken krystallklart:

Stol aldri blindt på kjedene. Sjekk priser på tvers – og husk at den billigste varen ikke nødvendigvis står i hylla under et grønt «lavpris»-skilt.

Ads by MGDK