Forside LIVSSTIL De største kundetabber – og hvordan du kan unngå dem

De største kundetabber – og hvordan du kan unngå dem

Visste du at selv små gester kan gjøre jobben til servitøren uutholdelig? Her er de vanligste irritasjonene fra bordet, servert rett fra frontlinja i restaurantbransjen.

Akkurat nå leser andre

Å være servitør er både en kunst og en overlevelsesstrategi. Du smiler, du multitasker – og så støter du på gjester som får selv de mest tålmodige til å miste fatningen. Det skriver Tasting Table.

Først på listen: Klikking med fingrene eller vift med armene for å få oppmerksomhet. Det stråler ikke akkurat «jeg er hyggelig» – det skriker «jeg er viktigst». La servitøren komme til deg. Et nikk, blikkontakt eller et høflig “unnskyld meg” fungerer mye bedre.

Så har vi gjester som flytter bordene selv. Ja, vi vet det kan virke logisk, men lokalet er nøye planlagt for både flyt og sikkerhet. Gjør oss tjenesten – vent på verten eller servitøren før du omrokerer møblementet.

Og barn som løper løpsk? De fleste restauranter er ikke lekeland. Når barnet ditt blir til hinder for servitørene med stekende brett eller glatte gulv – da har vi et problem. Barna dine trenger oppsyn. Punktum.

Vi har også bord som sier “vi er klare til å bestille”, men egentlig ikke er det. Det sinker tjenesten og skaper frustrasjon både hos personalet og andre gjester. Et lite hint om at du må titte litt mer, og vi kommer tilbake!

Les også

Liker du å komme tett oppunder stengetid? Sørg da for å bestille raskt, betal tidlig og gi en ekstra god tips til personalet.

En annen klassiker: å gi servitøren skylda for en forsinkelse eller feil som oppstod på kjøkkenet. Det er ikke servitøren som styrer komfyr og kokekunster – de er bare budbringere. Litt forståelse går lang vei.

Og til slutt: “Hva er din “virkelige” jobb egentlig?” Som om å tjene penger og yte service ikke er en karriere. Servering krever kreativitet, stressmestring og kundekontakt – og det er en fullt ut respektert jobb, takk. Spar spørsmålene om sideaktiviteter.

Vis litt grunnleggende respekt, tålmodighet og folkeskikk. Det koster ingenting – men kan gi deg bedre service, hyggeligere stemning og kanskje til og med et ekstra smil på veien hjem.

Ads by MGDK