Butikken med uvanlig oppfordring til kundene.
Akkurat nå leser andre
I Lyngdal har en Kiwi-butikk fått et uventet problem: handlekurvene forsvinner. Mange kunder har tydeligvis valgt å ta med seg kurvene hjem i stedet for å bruke de stadig dyrere plastposene – noe butikken nå ber folk slutte med.
På butikkens Facebook-side ble det nylig lagt ut en oppfordring til kundene. Der vises et bilde av en nesten tom stabel med kurver, ledsaget av teksten:
«Vi hadde to høye stabler av disse. Nå er det disse vi har igjen. Forstår at posene er dyre nå, men disse må ikke tas med hjem. Ber de som har lånt slike å ta dem med tilbake ved neste handel.»
Spøk og frustrasjon
Innlegget har fått flere til å reagere, og i kommentarfeltet deles både spøk og frustrasjon.
En kunde peker på at skiltet ved kurvene kan tolkes feil:
«Står jo i teksten: «Glemt handlekurv?» – «Ta en her». Burde stå: «Lån en her».»
Les også
Andre påpeker at dette ikke bare er et lokalt fenomen. Ifølge enkelte skjer det samme i flere butikker i regionen, hvor både små handlekurver og store vogner stadig forsvinner.
En tidligere ansatt forteller til eksempel at de en gang hadde 30 store vogner, men at antallet nå er redusert til bare seks.
Det skriver DinSide som siterer lokalavisen Lister.
Høye priser
Reaksjonene er delte. Noen omtaler det hele humoristisk som å «låne på ubestemt tid», mens andre mener situasjonen krever strengere tiltak – for eksempel å sette alarmer på kurvene.
Enkelte kunder kobler problematikken til de høye matprisene, mens andre synes det er smålig å ta med seg en kurv hjem i stedet for å betale for en plastpose.
Les også
Kommunikasjonssjef i Kiwi, Nora Mile Helgesen, beroliger imidlertid med at dette ikke er noe kjedebredt problem:
«Dette er heldigvis ikke et stort problem for Kiwi totalt, men det kan selvsagt variere fra butikk til butikk, som her på Kiwi Lyngdal.»