Forside NYHETER Ny veimerking rulles ut over hele landet: Dette må du...

Ny veimerking rulles ut over hele landet: Dette må du vite

Bufferfelt, buffer zone, syklist, buss, trafikk, bus, traffic, bike, cykle, cyklist
Statens vegvesen

Statens vegvesen endrer veibanen – dette må du vite før du kjører. De nye feltene skal endre trafikken i kryss.

Akkurat nå leser andre

Nå endres kjøremønsteret i hele landet – og det kan få store konsekvenser om du ikke følger med.

Statens vegvesen innfører nemlig nye typer veimerking, som allerede er på plass flere steder.

Med våte veier, lave temperaturer og dårlig sikt blir hverdagen ekstra krevende for syklister. Nå har Statens vegvesen gjort endringer i det de kaller «Vegnormalen N302», altså de offisielle reglene for hvordan norske veier skal bygges og merkes.

Endringer i hele landet

Endringene gjelder spesielt for sykkelveier og hvordan de tegnes opp i trafikkbildet. Dette er første gang slike tiltak blir en del av standardene som gjelder over hele landet.

Kjøremønsteret i flere norske byer er i ferd med å endres – og både bilister og syklister må følge bedre med i kryss og veier fremover.

Les også

«Vi vet at mange som sykler til jobb opplever utrygghet i trafikken. Vi ønsker å gi dem en tydeligere og tryggere plass i veibildet, slik at flere kan velge sykkelen med større trygghet», sier Matteo Pezzucchi, som leder arbeidet med trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

To nye felt i vegbanen

To nye løsninger blir nå faste grep i trafikkbildet. Den første kalles «venteboks», og er et eget oppmerket felt i lyskryss hvor syklister kan vente foran bilene når de skal svinge. Dette gjør syklistene mer synlige, og gir dem en tryggere start når lyset blir grønt.

Den andre løsningen er bredere oppmerking av sykkelfeltet. I stedet for en enkel stripe mellom syklister og biler, bruker man nå to striper med litt avstand mellom, slik at det blir en slags «buffer» som gir bedre plass og mindre risiko for farlige situasjoner.

Målet med den nye sykkeloppmerkingen er å øke tryggheten og komforten for syklister og bilister, ved å skape større avstand mellom syklistene og biltrafikken. 

Kommer flere steder allerede i høst

Disse løsningene er testet ut i Oslo i flere år, blant annet på Ring 2 og Dyvekes vei. Nå er erfaringene så gode at de blir del av standarden for hele landet. Flere kommuner er allerede i gang med å legge om veimerkingen.

Les også

«Disse tiltakene handler om å forebygge ulykker og skape et oversiktlig trafikkbilde hvor både bilister og syklister har oppmerket plass i trafikken,» sier Pezzucchi.

Ads by MGDK