Forside FORBRUKER Gjetter du hva de nye dekkene fra Continental er laget...

Gjetter du hva de nye dekkene fra Continental er laget av, er du god

Continental har tatt i bruk et nyskapende materiale i de nye dekkene sine.

Akkurat nå leser andre

Continental er en av verdens største dekkprodusenter, og du finner produktene deres på biler, lastebiler, motorsykler og sykler verden over. Dekkene er kjent for å kombinere sikkerhet, slitestyrke og kjørekomfort – men nå er det ikke ytelsen som skaper overskrifter, men materialene.

Tradisjonelt består dekk av en blanding av naturgummi og syntetisk gummi, i tillegg til ulike harpikser og tilsetningsstoffer. Dette er materialer som sikrer grep på vått føre, slitestyrke mot asfalt og lav rullemotstand. Men de fleste av råvarene har hittil hatt et stort klimaavtrykk.

Fra forurensing til fornybarhet

For å møte strenge miljøkrav og egne bærekraftsmål har Continental de siste årene jobbet med å erstatte fossile råvarer med resirkulerte og fornybare alternativer.

Målet er at minst 40 prosent av materialene i dekkene skal være resirkulerte eller fornybare innen 2030. Allerede i 2024 besto dekkene i snitt av 26 prosent slike materialer, og andelen skal stige år for år.

«Vi lukker sirkelen: Continental trår til med et sterkere engasjement for en sirkulær økonomi og legger planen for fremtiden», sier Jorge Almeida, leder for bærekraft i Continental Tires.

Fra mat til dekk

Les også

Nå har Continental begynt å lage syntetisk gummi av brukt matolje.

Ja, du leste riktig: olje som tidligere har blitt brukt til matlaging kan nå bli til gummi i bildekk.

«Innovative løsninger gjør det mulig for oss å bruke mer bærekraftige råvarer, som syntetisk gummi laget av brukt matolje eller harpikser basert på sertifiserte fornybare råvarer fra vegetabilske oljer», sier Almeida.

Denne typen råstoffer erstatter delvis den fossile oljen som tradisjonelt brukes i produksjonen, og reduserer dermed CO₂-avtrykket betraktelig.

Et grønnere skifte på veien

Gummi er en avgjørende råvare for global mobilitet, og nesten alle kjøretøy er avhengige av dekk.

Les også

At en gigant som Continental nå setter fart på resirkulering og sirkulær økonomi, kan få stor betydning for hele bransjen.

Neste gang du suser av gårde på motorveien, kan det altså være med dekk som en gang var brukt til å steke pommes frites eller frityrsteke kylling.

Ads by MGDK