Forside FORBRUKER Lurpak kåret til verdens beste smør – men årets ost...

Lurpak kåret til verdens beste smør – men årets ost vil overraske deg

Lurpak, smør
ArDanMe / Shutterstock.com

Nordens største meieridyst er avgjort. Vinneren av ostekategorien vil overraske de fleste.

Akkurat nå leser andre

Norske meieriprodusenter har tidligere hevdet seg i nordiske konkurranser – men i årets mejeridyst i Danmark ble det danske og islandske produkter som stakk av med de gjeveste prisene.

Over 1.000 meieriprodukter fra Norge, Sverige, Danmark og Island har kjempet om topplasseringene i International Food Contest 2025 i Herning denne uka.

Flere norske meieriprodukter har gjennom årene fått internasjonal annerkjennelse og både Tine og Q-Meieriene har gått til topps i konkurransen tidligere når over 1.800 næringsmidler konkurrerer om ære og heder. I fjor fikk for eksempel Kavlis juleost, en blåmuggostevariant på tube, en bronseplass.

Men i år er det danske Lurpak, og en ost som de færreste forbinder med gourmet og «fine dining» som inntar pallen.

Barnevennlig vinner

I årets vesentlige nordiske mejerikonkurranse International Food Contest 2025 vant Lurpak usaltet smør gull i smør- og blandingskategorien, mens den barnevennlige Lillebror ostehaps fra Danmark tok gull i oste-kategorien.

Les også

Dommerpanelet beskriver Lurpak-smøret slik:

«Et helt igjennom perfekt produkt, som smelter på tungen og etterlater en lett syrlig smak.»

Og om ostehappen heter det at den har ren og mild smak og smart emballasje som gjør den ideell for unge forbrukere.

«Det blir aldri trivielt å vinne. Dette er den ultimate anerkjennelsen», sier produksjonssjef Søren Dalsgaard ved Arla Holstebro Mejeri.

Skyr tilbake til Island

På skyr-fronten ble det islandsk triumf: Ísey laktosefri skyr med mokka fra MS Selfossi slo til, og tar hjem seieren i kategorien konsummelkprodukter.

Les også

Dette merket har vunnet flere ganger før.

«Dette betyr mye for hele den islandske matindustrien», sier Gísli Jósep Hreggviðsson ved Selfossi og la til:

«Det er fantastisk at prisen kommer hjem til Island, som er skyrens hjemland.»

Hva betyr dette for norske meierier?

At det danske merket Lurpak vinner smør-gullet i en nordisk dyst, viser at heller ikke Norge kan hvile på laurbærene.

Norske produsenter må fortsette å innovere, finne smaksretninger som treffer forbrukere – og heve kvaliteten, slik de tidligere har gjort ved å vinne medaljer og ærespriser.

Les også

Men i 2025 er det altså danske og islandske merker som løper seirende ut – i mejerikonkurransen der «alle» deltar.

Norske produkter imponerer fortsatt, men denne gangen nådde vi ikke helt til topps.

Ads by MGDK