Reduserer både prisen og ladetiden.
Akkurat nå leser andre
Her hjemme er prisen på elbiler sterkt subsidiert, blant annet med momsfritak på biler som koster under 500.000 og reduserte bomavgifter. Det har ført til en enorm vekst i salget av elbiler de siste årene. Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at 97 prosent av alle nybiler som ble solgt i Norge i august i år var elektriske.
De andre nordiske landene kommer etter og pilen på salg av elbiler peker oppover i både Finland, Sverige og Danmark.
Men slik er det ikke nødvendigvis i resten av verden.
Nå har en av verdens største bilmerker muligens funnet løsningen på elbilenes største problem. Det handler både om vekten, ladetiden og prisen.
Det skriver teknologinettstedet Teksiden.no.
Prototype testes
Les også
Det er bilfirmaet Stellantis som nylig har presentert en prototype i Paris som kan bidra til å løse problemene for elbilene.
Teknologien heter IBIS – Intelligent Battery Integrated System – og markerer en ny måte å bygge og integrere batterier i elektriske biler på.
Vanligvis består et elbilbatteri av flere separate komponenter. Med IBIS er disse funksjonene bygget direkte inn i selve batteriet.
Ifølge Stellantis gir dette opptil 10 prosent bedre effektivitet, reduserer bilens vekt med rundt 40 kilo og forkorter ladetiden med cirka 15 prosent.
Prototypen er utviklet med utgangspunkt i en ny Peugeot E-3008, som allerede testes på veiene for å vise at teknologien fungerer under reelle forhold.
Lavere priser i vente
Les også
En av de største hindringene for elbiler er fortsatt prisen. Når flere funksjoner samles i ett system, blir produksjonen enklere og billigere.
Det kan i neste omgang føre til lavere priser for kundene og gjøre elbilene mer attraktive for en større gruppe bilkjøpere rundt om i verden.
Stellantis’ teknologidirektør Ned Curic understreker at ‘forenkling er innovasjon’.
Han peker på at nettopp denne typen løsninger kan bli avgjørende for å gjøre elbiler mer tilgjengelige.
På vei mot markedet
IBIS er utviklet i samarbeid med Saft, et datterselskap av TotalEnergies.
Les også
Prosjektet er nå inne i andre testrunde under virkelige kjøreforhold. Målet er at teknologien skal kunne tas i bruk i serieproduserte biler før tiåret er omme.
Det nye batterisystemet kan bli et viktig skritt mot mer konkurransedyktige elbiler.
Kombinasjonen av lavere pris, raskere lading og høyere effektivitet kan få stor betydning for den videre elektrifiseringen av bilmarkedet.