Elbilen lades på rekordtid med ny metode.
Akkurat nå leser andre
Elbileiere kan snart se frem til en helt ny måte å lade på – en metode som kutter ladetiden dramatisk.
Shell Lubricants har utviklet en spesiell væske, kalt EV-Plus Thermal Fluid, som sammen med selskapets Gas-to-Liquid-teknologi gjør det mulig å lade et 34 kWh batteri fra 10 til 80 prosent på under ti minutter.
Teknologi for fremtidens elbiler
I stedet for tradisjonell kjøling sprøytes væsken direkte inn i batteripakken under produksjonen, hvor den fyller hulrommene mellom cellene. Dette gir en jevn temperaturfordeling, som igjen sikrer høy ytelse og økt sikkerhet.
«EV-Plus termiske væsker kan bidra til å forbedre batteriets termiske ytelse betydelig, og bane vei for høyere ladeeffektivitet, forbedret sikkerhet, bekvemmelighet og kostnadseffektivitet», forklarer Jason Wong, global visepresident i Shell Lubricants.
Raskere, tryggere og mer effektiv lading
Den termiske væsken sørger for kontrollert temperatur ved hurtiglading og reduserer risikoen for høy cellestrøm. Resultatet er langt bedre ladehastighet: en lett elbil med systemet kan oppnå rundt 24 kilometers rekkevidde per minutt – i kontrast til dagens gjennomsnitt på cirka 5 kilometer.
Les også
«Forbrukerne ser etter bedre energieffektivitet, lengre rekkevidde og raskere lading», sier Robert Mainwaring, ledende ingeniør i Shell.
Samarbeid for innovasjon
Prosjektet utvikles i samarbeid med det britiske bilteknologiselskapet RML Group. Ambisjonen er å møte en av de største utfordringene ved elektrisk mobilitet: bekymringen for ladehastighet og rekkevidde.
Shell mener at den nye løsningen kan legge grunnlaget for en ny generasjon elbiler som både er mer effektive, bærekraftige og kostnadsvennlige.
«Ved å ta i bruk avanserte løsninger for termisk styring, tror vi at dette vil åpne døren for en ny generasjon batteridrevne elektriske kjøretøy», konkluderer Mainwaring.