Forside FORBRUKER Ny teknologi kan revolusjonere elbillading

Ny teknologi kan revolusjonere elbillading

Ny teknologi kan revolusjonere elbillading
Maciej Rogowski Photo / Shutterstock.com

Elbilen lades på rekordtid med ny metode.

Akkurat nå leser andre

Elbileiere kan snart se frem til en helt ny måte å lade på – en metode som kutter ladetiden dramatisk.

Shell Lubricants har utviklet en spesiell væske, kalt EV-Plus Thermal Fluid, som sammen med selskapets Gas-to-Liquid-teknologi gjør det mulig å lade et 34 kWh batteri fra 10 til 80 prosent på under ti minutter.

Teknologi for fremtidens elbiler

I stedet for tradisjonell kjøling sprøytes væsken direkte inn i batteripakken under produksjonen, hvor den fyller hulrommene mellom cellene. Dette gir en jevn temperaturfordeling, som igjen sikrer høy ytelse og økt sikkerhet.

«EV-Plus termiske væsker kan bidra til å forbedre batteriets termiske ytelse betydelig, og bane vei for høyere ladeeffektivitet, forbedret sikkerhet, bekvemmelighet og kostnadseffektivitet», forklarer Jason Wong, global visepresident i Shell Lubricants.

Raskere, tryggere og mer effektiv lading

Den termiske væsken sørger for kontrollert temperatur ved hurtiglading og reduserer risikoen for høy cellestrøm. Resultatet er langt bedre ladehastighet: en lett elbil med systemet kan oppnå rundt 24 kilometers rekkevidde per minutt – i kontrast til dagens gjennomsnitt på cirka 5 kilometer.

Les også

«Forbrukerne ser etter bedre energieffektivitet, lengre rekkevidde og raskere lading», sier Robert Mainwaring, ledende ingeniør i Shell.

Samarbeid for innovasjon

Prosjektet utvikles i samarbeid med det britiske bilteknologiselskapet RML Group. Ambisjonen er å møte en av de største utfordringene ved elektrisk mobilitet: bekymringen for ladehastighet og rekkevidde.

Shell mener at den nye løsningen kan legge grunnlaget for en ny generasjon elbiler som både er mer effektive, bærekraftige og kostnadsvennlige.

«Ved å ta i bruk avanserte løsninger for termisk styring, tror vi at dette vil åpne døren for en ny generasjon batteridrevne elektriske kjøretøy», konkluderer Mainwaring.

Ads by MGDK