Forside FORBRUKER Ticketmaster dømt: Må endre måten de selger billetter

Ticketmaster dømt: Må endre måten de selger billetter

Etter Oasis-kaoset er billettgiganten tvunget til å rydde opp.

Akkurat nå leser andre

Ticketmaster må nå endre hvordan de selger billetter etter at konkurransetilsynet slo ned på utydelige pris- og billettløsninger.

Ticketmaster er verdens største billettaktør og har lenge hatt en dominerende posisjon i markedet for konserter og store arrangementer. Når gigantene som Oasis, Taylor Swift eller Coldplay legger ut turnébilletter, er det Ticketmaster millioner av fans må gjennom.

Men nå får selskapet kraftig kritikk for måten de har solgt billetter på – og er blitt tvunget til å endre praksis etter omfattende klager fra publikum.

Klager etter Oasis-turneen

Bakgrunnen er salget av billetter til Oasis’ gjenforeningsturné. Mange kunder oppdaget at billetter som først var annonsert til rundt 2000 kroner, i praksis endte med å koste over 4500 kroner.

Konkurransemyndighetene konkluderte med at Ticketmaster ikke hadde gitt tydelig informasjon om at det fantes to ulike kategorier ståplasser med forskjellige priser.

Les også

Det skriver Sky News.

Ingen bevis for «dynamisk prising»

Mange fans trodde de hadde blitt utsatt for såkalt dynamisk prising – at billettprisene automatisk stiger når etterspørselen øker. Men granskingen fant ingen bevis for at Ticketmaster brukte slike algoritmer.

I stedet ble det avdekket at selskapet først la ut billigere ståplasser, for så å slippe dyrere alternativer når de rimeligste var utsolgt.

I tillegg solgte Ticketmaster seter merket som «platinum» til langt høyere pris enn vanlige plasser – uten at kundene fikk noen ekstra fordeler.

Nye regler for billettsalget

Som følge av granskingen har Ticketmaster nå forpliktet seg til å være mer åpen. De må varsle minst et døgn i forkant dersom billetter selges i ulike priskategorier, og de må informere kundene underveis i billettkøen når de rimeligste alternativene er utsolgt.

Les også

I tillegg må selskapet slutte med villedende merking som «platinum» dersom billettene ikke faktisk gir noen ekstra fordeler.

Myndighetene vil følge opp Ticketmaster i to år for å se til at endringene blir fulgt opp.

Ads by MGDK