Kan du bedømme hvor vellykket noen er bare ut fra hvor raskt de legger inn en bestilling? En administrerende direktør er overbevist om at du kan.
Akkurat nå leser andre
I en fersk podkast delte Codie Sanchez, administrerende direktør i Contrarian Thinking, noen kontroversielle synspunkter på folk som forsinker en kø ved å bruke lang tid på å bestille.
«Vis meg hvor lang tid det tar deg å bestille i skranken, så skal jeg vise deg bankkontoen din», sa hun.
Sanchez mener at tiden en person bruker på å ta en avgjørelse gjenspeiler deres suksess. Hun brukte eksemplet med å stå bak noen i kø på en kafé som et mål på suksess, og beskrev hvordan hun sto bak en kvinne som ifølge henne brukte «fire århundrer» på å bestille kaffen sin – noe Sanchez syntes var vanskelig å forstå.
«Hvis vi vet at vi er her i en begrenset periode, hvorfor bruke så mye tid på det i stedet for på en spasertur, en solnedgang eller noe sånt?» spurte hun.
Sanchez tok det et skritt videre, og antydet at noen som bruker lang tid på å bestemme seg for en ordre er «veldig komfortable med å plage andre rundt seg». Dette kan til og med tyde på narsissisme eller mangel på selvinnsikt, sa hun.
Les også
«De er ikke særlig effektive når det gjelder ting som ikke betyr noe. Hvis du vil ha noe gjort, gi det til en travel person», sa hun.
Ifølge Sanchez’ tankegang er noen som bruker lang tid på å bestille mens andre venter hensynsløse og kanskje selvsentrerte. Hun antydet også at denne oppførselen peker mot noen som ikke lykkes i yrkeslivet, ettersom det viser at de er trege til å ta avgjørelser – selv om små, ubetydelige ting som å bestille en kaffe.
Sanchez er direktør i Contrarian Thinking, et selskap som hjelper folk å lære å investere klokt og skape passiv inntekt. Hun startet karrieren sin som journalist med fokus på menneskerettighetsbrudd i Mexico.
I løpet av sin tid som journalist innså Sanchez hvilken rolle økonomisk ulikhet spiller i livene til marginaliserte grupper og bestemte seg for å gjøre noe med det. Hun byttet deretter karriere og har siden blitt millionær. Nå lærer hun andre hvordan de kan gjøre det samme.
Er rask beslutningstaking virkelig en fordel?
Les også
Beslutningstaking er utvilsomt en viktig del av forretningsdrift, men en artikkel fra Harvard Business Review antyder at det ikke alltid fungerer slik vi tenker – eller burde.
Forskningen deres viste at en leder som ser på beslutningstaking som en engangsoppgave ikke er særlig effektiv. Dette betyr at raske beslutninger ikke alltid er de beste. Noen ganger lønner det seg å ta seg god tid, tenke gjennom ting og inkludere flere perspektiver.
Da et videoklipp av Sanchez’ intervju ble delt på TikTok, hadde brukerne en rekke meninger om teorien hennes. De fleste så ut til å være enige med Harvard Business Review.
«Bare si at du er utålmodig», skrev én bruker, mens en annen kommenterte at Sanchez selv «tok evigheter å komme til poenget».