Forside NYHETER Amazon dømt til rekordbot etter avsløringer fra Forbrukerrådet

Amazon dømt til rekordbot etter avsløringer fra Forbrukerrådet

Amazon dømt til rekordbot etter avsløringer fra Forbrukerrådet
Shutterstock

Forbrukerrådet bak historisk seier mot Amazon.

Akkurat nå leser andre

Etter flere års arbeid fra forbrukerorganisasjoner på begge sider av Atlanteren, må Amazon nå ut med en historisk bot på hele 2,5 milliarder dollar.

Saken springer ut fra en rapport utarbeidet av Forbrukerrådet, som dokumenterte hvordan selskapet bevisst gjorde det tungvint å si opp Amazon Prime-abonnementet. Det skriver Forbrukerrådet

Et globalt press som ga resultater

Allerede i 2021 leverte den europeiske paraplyorganisasjonen BEUC og den amerikanske forbrukeralliansen TACD (The Transatlantic Consumer Dialogue) en samordnet klage mot Amazon.

På bakgrunn av dette har USAs konkurransemyndighet FTC nå inngått et forlik med selskapet. Summen er rekordhøy: 2,5 milliarder dollar, hvorav 1,5 milliarder skal betales direkte tilbake til kundene.

«Resultatet er et tydelig bevis på at godt transatlantisk samarbeid nytter. Her har FTC gjort et imponerende og målrettet arbeid,» sier Finn Myrstad, fagsjef i Forbrukerrådet.

Vanskelig å melde seg ut

Les også

Rapporten fra Forbrukerrådet, med den talende tittelen You can log out, but you can never leave, viste hvordan Amazon la inn en rekke snubletråder for brukere som ville avslutte Prime. Forbrukere ble møtt med kompliserte menyer, uklare valg og gjentatt «dytting» som forlenget prosessen.

Gjennom både språkbruk og grafisk design ble brukerne manipulert til å bli værende, og selve oppsigelsen fremsto som unødvendig vanskelig og frustrerende.

Behov for nye regler

Myrstad understreker at saken ikke er unik, men snarere et eksempel på en utbredt praksis:

«Hvert år blir forbrukere utsatt for lignende praksiser. De taper både penger og gir fra seg mer persondata enn de ønsker. Nå må denne dommen følges opp: Reglene må inn i EU’s kommende Digital Fairness Act og sikres gjennom nye regler fra FTC i USA.»

Ads by MGDK