Det er snakk om mange tusen kroner.
Akkurat nå leser andre
97 prosent av alle nye biler som ble kjøpt her til lands i august, var en elbil. Det gir en enorm vekst i antallet elbiler på norske veier.
Sakte men sikkert kommer resten av Europa etter.
Elbilen vinner terreng
EUs bilmarked viste stabil utvikling i august 2025, med 677.786 nye personbiler registrert.
Dette er 5,3 prosent mer enn i samme måned i fjor, da tallet var 643.394.
Elbiler fortsatte å vinne terreng med 120.797 nye registreringer, en økning på 30,2 prosent, ifølge Mobility Danmark.
Les også
Men bare fordi elbiler fortsetter å øke i popularitet, betyr det ikke nødvendigvis at det er smart å kjøpe dem.
Hvis du er en av dem som har eid en elbil siden januar 2025, vil du sannsynligvis angre på at du ikke ventet litt lenger før du kjøpte den.
I fritt fall
Saken er at prisene på elbiler fortsetter å falle.
Det sier bilekspert og markedsanalytiker i Bilbasen, Jan Lang, til Berlingske.
Et eksempel på trenden er en Volkswagen ID.3 rundt 20.000 kroner siden starten av året.
Les også
Ifølge Ilyas Dogru, forbrukerøkonom hos FDM, er det flere ting som bidrar til de fallende prisene.
Ifølge dansk TV 2 peker han på at råmaterialet litium, som brukes til de store batteriene, har falt i pris, og samtidig har konkurransen økt.
Er det på tide?
Det store spørsmålet nå er om tiden er inne for å kjøpe en elbil.
Jan Lang sier ja, selv om han ikke nødvendigvis er sikker på at elbiler har sluttet å falle i verdi. Til gjengjeld, sier han, sparer man litt på driftskostnadene:
«Jeg kan ikke si at prisene faller og så ikke si at det vil bli et økt verditap, men det vil bli oppveid av besparelsene på driftskostnader.»
Les også
Ilyas Dogru er overbevist om at vi har sett de største verditapene, men han understreker også at man må være forsiktig med å ikke se på en bil som en investering, ettersom verdien sjelden går den «riktige» veien.