Forside FORBRUKER Tester ny trafikkregel ved rødt lys

Tester ny trafikkregel ved rødt lys

Den nye regelen skal forbedre flyten ved trafikklysene.

Akkurat nå leser andre

Rødt, gult, grønt – alle vet hva de betyr. Men hvor ofte har du stått ved et tomt veikryss midt på natten og irritert deg over at det ikke skjer noe, mens lyset fortsatt viser rødt?

Nå kan en ny trafikkregel endre akkurat det – i hvert fall for enkelte trafikanter.

Ulike regler i verden

I flere land tolkes rødt lys annerledes enn vi er vant til. I USA kan man for eksempel svinge til høyre selv om det er rødt lys, så lenge det er trygt og ingen fotgjengere krysser. Det skal bidra til bedre trafikkflyt og færre unødvendige stopp.

Også i Europa har enkelte land myket opp reglene for visse trafikantgrupper – særlig syklister. Nå vurderes et lignende grep her i Norden.

Ny test i Sverige

Det er nemlig Sverige som nå skal teste en ny trafikkregel ved rødt lys. Målet er å gjøre trafikken for syklister smidigere og mer miljøvennlig.

Les også

Regelen skal i første omgang prøves ut i Stockholm, etter et forslag fra Miljöpartiet De Grønne.

«Mange røde lys som er ment å kontrollere biltrafikken er faktisk fullstendig meningsløse for syklister. Å svinge til høyre på rødt ville gitt en smidigere sykkelflyt med færre unødvendige stopp. Derfor mener vi det er berettiget å utfordre loven», sier Lars Strömgren (MP), bystyrerepresentant for trafikk, i en uttalelse.

Strid mellom myndigheter

I dag er det uklart hva som egentlig er lov. Transportstyrelsen mener høyresving på rødt er i strid med internasjonale regler, mens Trafikverket er mer positiv.

Den praktiske løsningen blir at enkelte trafikklys programmeres til å vise grønt konstant for høyresvingende syklister.

«Jeg vil gjøre Stockholm til en grønn gåby og Europas ledende sykkelby. Jeg er forberedt på å kjempe med både bakstreverske borgere og moseaktige myndigheter», sier Strömgren.

Vil få flere til å velge sykkel

Les også

Stockholm har lenge gått foran med trafikktester – som da byen åpnet enveiskjørte gater for syklister. Nå håper de at tiltaket skal gjøre det enda enklere å velge bort bilen.

«Vi ønsker å skape kremen av kremen for byens syklister. Målet er å redusere klimautslipp og skape hyggeligere gater for stockholmerne. Da må vi gjøre det enklere å velge bort bilen,» sier Strömgren.

Ads by MGDK