Forside NYHETER Norsk superløsning kan gi elbil-batterier 5 ganger lenger levetid

Norsk superløsning kan gi elbil-batterier 5 ganger lenger levetid

Elbilens kanskje største hodepine kan snart være historie. Norske forskere har utviklet en teknologi som kan revolusjonere batteriene vi kjører på.

Akkurat nå leser andre

De fleste som eier en elbil vet det: Batteriet varer ikke evig. Faktisk mister mange elbiler kapasitet allerede etter noen år. Men nå har forskere ved NTNU kommet opp med noe som kan endre alt. Det skriver Teksiden.

Det handler om en ny teknologi for litium-svovel-batterier – en type batteri som lenge har vært sett på som fremtidens løsning. Disse batteriene har potensial til å bli billigere, lettere, tryggere og kraftigere enn dagens litium-ion-varianter. Problemet har vært at de rett og slett dør altfor fort.

Men nå har NTNU-forskerne utviklet et nytt belegg, kalt HiSep-II, som kan forlenge levetiden dramatisk. Faktisk hele fem ganger lengre enn tidligere. Belegget fungerer som et filter i batteriets separator – det vil si den delen som skiller de to polene i batteriet.

Raskere og lengre

Uten dette filteret dannes det skadelige stoffer (polysulfider) som beveger seg frem og tilbake inni batteriet og ødelegger kapasiteten. Med HiSep-II blir disse stoffer fanget opp, mens de viktige litiumionene fortsatt får gå fri.

Resultatet? Et batteri som holder mye lenger, lader raskere og veier mindre.

Les også

Og når vi sier mindre, mener vi virkelig mindre: Et 800-volts batteri kan bli over 200 kilo lettere. Det betyr ikke bare lengre rekkevidde, men også bedre effektivitet og lavere produksjonskostnader.

I tillegg er svovel, som brukes i batteriene, billig og lett å få tak i. Det kan gi lavere priser på elbiler i fremtiden.

Teknologien er allerede patentert, og forskerne jobber nå med å skalere opp løsningen slik at industrien kan ta den i bruk. Det kan gi Norge en ny rolle i elbil-revolusjonen, ikke bare som forbrukerland, men som teknologileverandør.

Andre bruksmuligheter

Men det er ikke bare bilbransjen som kan nyte godt av gjennombruddet. Også energilagring, luftfart og sjøtransport kan bli store markeder for denne typen batterier.

Før vi er helt i mål, må teknologien gjennom en rekke tester og vise at den kan produseres trygt og billig i stor skala. Og konkurransen er ikke liten: Kinesiske selskaper, blant dem Huawei, jobber allerede med batterier som lover rekkevidder på 3.000 kilometer og lading på fem minutter.

Les også

Men dersom NTNU lykkes, kan det sette Norge på kartet som batteriteknologiens nye stormakt. For elbilens svakeste punkt er kanskje i ferd med å bli dens sterkeste.

Ads by MGDK