Forside NYHETER Rekordtall i Norden – men Sverige snur elbiltrenden

Rekordtall i Norden – men Sverige snur elbiltrenden

Rekordtall i Norden – men Sverige snur elbiltrenden
Gordine N / Shutterstock.com

Norge og Danmark raser mot elbiltoppen.

Akkurat nå leser andre

Mens resten av Norden raser videre i elbilsporet, opplever Sverige en tilbakegang i nybilsalget. September ble en rekordmåned for flere land i regionen, men svenskene skiller seg ut med fallende tall.

Norge i særklasse

Norge fortsetter å dominere det nordiske elbilmarkedet. I september ble hele 98,3 prosent av alle førstegangsregistrerte personbiler rene elbiler – en ny toppnotering. Etter årets første ni måneder er elbilandelen i landet nå oppe i 95 prosent.

“Norge er så godt som i mål med at 100 prosent av nybilsalget for personbiler skal være nullutslippsbiler. Salg av rene bensin- og dieselbiler er i ferd med å nulles ut. Nå blir det viktig å få varebilene og lastebilene inn i samme retning. Der er det fortsatt et godt stykke å gå,” sier direktør Geir Inge Stokke i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Han tror 2025 kan bli et normalår for bilmarkedet etter flere turbulente år.

“Vi ser rimelig god fart i nybilsalget, og fortsetter dagens tempo ligger vi an til å nå OFVs prognose på rundt 150 000 nye personbiler i 2025. Det betyr at vi nærmer oss et ‘normalnivå’,” sier Stokke, og legger til at lavere renter, prispress og kampanjer har gjort det mer attraktivt å kjøpe bil igjen.

Les også

“Nå er det kjøpers marked, og mange ser muligheten til å realisere sitt nybilønske. Alt som bidrar til en nyere, bedre og tryggere bilpark er noe vi som samfunn bør glede oss over,” sier han, og peker på at Norge fortsatt har en for gammel bilpark.

Spenning før statsbudsjettet

Med statsbudsjettet rett rundt hjørnet følger bransjen nøye med på signalene fra regjeringen. Spørsmålet er om merverdiavgiftsfritaket for elbiler under 500 000 kroner blir videreført.

“Vi er naturligvis spente på om det kommer avgiftsendringer i budsjettforslaget som vil påvirke nybilsalget negativt. Selv om nesten alle nye personbiler nå er elektriske, er det viktig å opprettholde incentiver som gjør at denne utviklingen kan fortsette også i 2026, og ikke bremser eller stopper opp, slik vi har sett i Sverige etter at incentiver ble fjernet,” sier Stokke.

Danmark setter ny elbilrekord

Også danskene hadde grunn til å smile i september. 73 prosent av alle nye personbiler var elektriske – den høyeste andelen noensinne.

“Det har ført til flere grønne rekorder, inkludert en elektrisk andel på over 70 prosent blant alle nye personbiler i september. Dette er ikke bare en positiv utvikling for bransjen, men også en nøkkel til å redusere CO₂-utslippene i Danmark. Det er en utvikling vi bør opprettholde,” sier Mads Rørvig, administrerende direktør i Mobility Denmark.

Les også

Han mener myndighetene nå må komme med tydelige avklaringer om fremtidige bilavgifter.

“Finansministerens uttalelse er positiv, men krever at det snart tas en beslutning om bilavgifter. En grønn bilfremtid sikres ved å gjøre valget av elbiler permanent attraktivt. Tiden er knapp, og det trengs handling nå. Uten sterke insentiver forventer vi en nedbremsing i antallet elbiler – noe som ikke er i tråd med politikernes grønne ambisjoner,” sier Rørvig.

Sverige snur – elbiler ned, hybrider opp

Sverige, som tidligere lå foran Danmark i elbilsalget, ser nå en motsatt trend. Totalt sank nybilsalget med litt over to prosent i september sammenlignet med i fjor, men privatmarkedet vokste faktisk med fem prosent.

“Å vente på en bedre renteavtale på privatleasing eller lån, er kanskje ikke lenger et argument for å ikke gå til bilforhandleren, nå som den svenske styringsrenten ble senket nok en gang i september til 1,75 prosent. Et nivå som ekspertene tror vil vedvare lenge,” sier markedssjef Andreé Peters i bilstatistik.se.

Samtidig økte salget av ladbare hybrider med hele 47 prosent, mens elbilene falt med rundt 17 prosent. Flere peker på at fjerningen av insentiver har gjort elektriske biler mindre attraktive for svenske kjøpere.

Finsk vekst etter svak sommer

Les også

Etter en rolig august, tok Finland kraftig fart igjen i september – med en økning på 30 prosent i nyregistrerte personbiler. Økningen forklares delvis av en svak sammenligningsperiode året før, da en økning i merverdiavgiften dempet salget.

“I Finland begynte registreringene å vokse som forventet i løpet av september, og den totale veksten i tredje kvartal var 2,1 prosent for personbiler. Dette gir et godt grunnlag for et positivt fjerde kvartal og en sterk avslutning på året,” sier Teemu Rennola, administrerende direktør i Value Clinic.

Han tror elbilene vil fortsette å drive markedet fremover:

“Elektriske løsninger fortsetter å drive veksten i personbilmarkedet, og neste års vekst i personbilregistreringer vil i stor grad avhenge av hvordan forbrukernes tillit til økonomien utvikler seg, og om moderat prisede elbiler kommer inn på markedet,” sier Rennola.

Samlet nordisk trend

Totalt sett peker pilene oppover i Norden. I september økte førstegangsregistreringene med over 30 prosent i Finland, nesten 14 prosent i Danmark og mer enn 10 prosent i Norge.

Les også

Sverige var alene om en nedgang på litt over to prosent – og landet har dermed gått fra å være et forbilde til å bli et varsko for resten av Norden.

Ads by MGDK