Flertallet av problemene med elbilene skyldes en og samme ting.
Akkurat nå leser andre
Tidligere led de fleste ferske elbilsjåførene av rekkeviddeangst. Frykten for om man kunne nå helt frem til hytta på en fullt oppladet elbil, eller bekymringer for om man kunne finne en ladestasjon når man hadde bruk for det ble et begrep.
Men med en voldsom vekst i antallet elbiler og ladestasjoner på norske veier, og stadig bedre rekkevidde, blir bekymringene mindre.
«Rekkeviddeangst begynner nok å bli et tilbakelagt stadium for mange nordmenn. Rekkevidden til elbiler blir bare bedre og bedre, og mange bileiere har etterhvert opparbeidet seg mye kunnskap om lading og batterier. Som befolkning er vi i verdenstoppen i elbilerfaring», sier Andre N. Oldebråten, leder for bilskader i If.
Dette er problemet
Likevel er det også problemer med elbilene, og overraskende nok er det det samme som ved fossilbilene.
Rundt én av tre veiassistanser til elbiler gjelder trøbbel med startbatteriet, ifølge forsikringsselskapet If. Dette er omtrent samme andel som for hybrider eller fossildrevne biler.
Les også
Det er særlig i de kalde månedene sjåfører av elbiler og fossilbiler trenger hjelp til å starte bilen.
Bare rundt 2-3 prosent av veiassistansene til elbiler handler om at bilen er kjørt tom for strøm og hovedbatteriet må lades, ifølge If.
Elbiler trenger også startstrøm
«Mange er nok likevel ikke klar over at elbiler også har et eget startbatteri. 12-voltsbatteriet er akkurat det samme som i fossildrevne biler, og bidrar til oppstart for bilen. Det forsyner ulik elektronikk i bilen med strøm. Eksempler på dette kan være rattvarme, belysning og betjeningsskjermer», sier han.
«Startbatteri er noe elbiler deler med hybrid-, bensin- og dieselbiler. Det er særlig i de kalde månedene sjåfører trenger veiassistanse enten hjemme eller på tur. 12-voltsbatteriet er utsatt for utlading hvis det er mye småkjøring, særlig på kalde dager», sier Oldebråten.
Derfor er det like viktig å vedlikeholdslade 12-voltsbatteriet på en elbil som på en fossil bil, understreker han.
Lader fra hovedbatteriet
Les også
«Det kan være ulikheter mellom merker og modeller om hvordan elbilen lader 12 V-batteriet. Som regel skjer dette jevnlig fra hovedbatteriet, også når du ikke kjører. Likevel er det lurt å sette seg inn hvilke anbefalinger bilprodusenten har for lading og batterihelse av begge batterier», sier Oldebråten.
Veihjelp, med en egenandel på noen hundrelapper, er en del av kasko- og delkaskoforsikringen hos norske forsikringsselskaper.
De første seks månedene i år ble det gjort over 132.700 redningsoppdrag dekket over forsikringen til alle typer motorkjøretøyer i Norge. Det viser bransjestatistikk fra Finans Norge.
Det er en nedgang på 14,5 prosent fra samme periode i fjor.