Forside FORBRUKER Advarer Rema 1000-kunder: Pengene dine kan gå tapt

Advarer Rema 1000-kunder: Pengene dine kan gå tapt

REMA 1000
ArDanMe / Shutterstock.com

Nå må du passe ekstra på når du handler hos Rema 1000.

Akkurat nå leser andre

De fleste norske dagligvarekjeder har en eller annen form for bonusprogram. Mens du kan samle Trumf-bonuspoeng når du handler i Kiwi og Meny, har Coop-butikkene sitt egen kundeprogram.

Tidligere i år lanserte Rema 1000 en ny app hvor du for første gang kan spare opp bonus på konto når du handler hos dagligvarekjeden.

Men selv om bonusprogrammene både gir tilgang til gode tilbud, er det ikke nødvendigvis så lurt å la pengene bli stående på kontoen.

Pengene forsvinner

Verken Trumf eller Coop gir rente på bonuspengene som står på konto. Men har du pengene stående på bonuskontoen hos Rema 1000, kan de rett og slett bli borte.

«Mange kunder vil glemme å aktivere bonusen i appen eller ikke bruke appen i det hele tatt. Da slettes bonuspoengene. Det betyr at pengene blir rett og slett borte», sier Endre Jo Reite, forbrukerøkonom i BN Bank, til Nettavisen.

Les også

Det bekreftes når man finleser betingelsene for bonusprogrammet på Remas egen hjemmeside. Her står det svart på hvitt at bonuspengene blir slettet hvis de ikke er brukt opp etter tre år.

Det er ikke mulig å overføre bonusen rett på konto, slik du kan gjøre med Coop og Trumf.

Kritisk til ordning

Lene Drange, programleder i Luksusfellen og gründer i Inkassoregisteret, er også kritisk:

«En slik løsning går ut over som de som ikke følger så godt med. Det er de eldre og de med lavere funksjonalitet som særlig taper på dette, og de sliter gjerne mest med høye priser i matbutikken til å begynne med, sier Drange til Nettavisen.

Hun oppfordrer folk til å hjelpe folk i omgangskretsen som ikke så mye erfaring med apper og digital teknologi.

Les også

Pia Mellbye, salgs- og markedsdirektør i Rema 1000, sier at undersøkelser de gjennomførte da de utviklet appen viste at de fleste ønsket muligheten til å tjene bonus som kan brukes når det passer dem.

Hun forteller at årsaken til at de har satt en grense på tre år er for å sikre at de overholder gjeldende regelverk for håndtering av kundedata.

Ads by MGDK