En ny undersøkelse viser at tusenvis av elbilister betaler langt mer for lading enn de trenger. Årsaken overrasker mange, og forskjellen kan bli dyr.
Akkurat nå leser andre
I Danmark får stadig flere elbileiere ubehagelige overraskelser på ladefakturaen.
Kostbare ladeavtaler gjør at mange betaler flere tusen kroner mer enn de burde hvert år.
Norske elbilister slipper foreløpig billigere unna – men utviklingen i nabolandet viser hvor raskt et uoversiktlig marked kan endre seg.
Dyre avtaler gir danske elbilister ekstrakostnader
Elbilsalget i Danmark skyter fart. Bare i september ble det registrert nærmere 13.000 nye elbiler – over 70 prosent av alle nye biler.
Samtidig viser en analyse fra Drivkraft Danmark at mange elbilister betaler for dyre såkalte ‘all-inclusive’-ladeabonnementer, der både hjemme- og hurtiglading inngår i én pakke.
Les også
Ifølge organisasjonen betaler mange dansker for kilometer de aldri kjører.
«Det er en høy pris å betale for bekvemmelighet, samtidig som man bindes til én leverandør. Vi ønsker et marked der forbrukerne står fritt til å velge den løsningen som passer best,» sier direktør Jacob Stahl Otte i Drivkraft Danmark.
Beregninger viser at en dansk elbilist som kjører rundt 16.500 kilometer i året, kan spare opptil 3.000 danske kroner – tilsvarende omtrent 4.700 norske kroner – ved å droppe fastprisavtalen.
Det skriver Denoffentlige.
Norske forhold gir lavere kostnader
I Norge er situasjonen annerledes. Hjemmelading er langt vanligere, og strømprisene ligger betydelig lavere enn i Danmark.
Les også
Mens danske husholdninger ofte betaler mellom 2,50 og 3,00 danske kroner per kilowattime, betaler nordmenn i snitt mellom 1,20 og 1,80 kroner inkludert nettleie.
Også ladeordningene er forskjellig. Norske operatører som Circle K, Recharge, Eviny og Mer tilbyr i hovedsak forbruksbaserte løsninger – der man betaler per kilowattime – fremfor faste månedsavtaler.
Dette gir forbrukerne bedre oversikt over hva ladingen faktisk koster.
Grønnere og mer fleksibel lading
Drivkraft Danmark peker samtidig på at de danske fastprisavtalene ikke bare er et økonomisk problem.
De bidrar også til kø ved ladestasjonene, fordi mange er bundet til de samme leverandørene, og de svekker insentivet til å lade når strømmen er billigst og mest klimavennlig.
Les også
For norske elbilister er situasjonen foreløpig gunstigere. Konkurransen i lademarkedet er sterkere, og fleksible prismodeller gjør det enklere å velge både billigere og grønnere alternativer.