Husk de 7 klassiske kjøretipsene i kulden.
Akkurat nå leser andre
Temperaturen synker fremover, og dette kan merkes i elbilens rekkevidde.
Det er imidlertid mye som kan gjøres for å kjøre lenger på strøm i kulden, ifølge NRGi.
Antallet elbiler på danske veier fortsetter å skyte i været og har nettopp nådd en milepæl på 500 000 elbiler i oktober. For landets nye elbileiere følger også nye vaner når temperaturen synker og kulden begynner å påvirke bilens batteri og rekkevidde.
Elbilbatteriets ytelse kan synke når temperaturen nærmer seg frysepunktet, og rekkevidden kan være 20–30 prosent kortere i vinterkulden. Men selv små endringer i hverdagen kan forbedre effektiviteten og rekkevidden til elbilen din i de kalde månedene.
Dette forklarer Bo Halm Andersen, energirådgiver i energi- og konsulentkonsernet NRGi.
Les også
«Når det blir kaldt, kan det kreve litt ekstra planlegging for å få mest mulig ut av elbilen din. Heldigvis er det mye du kan gjøre selv. Sørg for å lade bilen hjemme når du kan, og bruk bilens app til å forvarme kupeen mens bilen fortsatt er koblet til strøm før du legger ut på veien», sier han.
Bo Halm Andersen anbefaler også å justere bilens innstillinger for å bruke energien mest mulig effektivt.
En lavere kupétemperatur og bruk av sete- eller rattvarme i stedet for å varme opp hele kupeen krever mindre strøm, og mange elbiler har en ECO- eller økonomiinnstilling som automatisk reduserer både akselerasjon og forbruk, og dermed gir litt ekstra rekkevidde.
Husk de klassiske kjøretipsene i kulden
Når danskene setter seg bak rattet i elbilen sin i vintermånedene, gjelder fortsatt de klassiske kjørerådene, og det kan være med på å utgjøre en forskjell i hvor langt du kan kjøre på en lading.
Dette er ifølge Bo Halm Andersen, som oppfordrer deg til å holde øye med dekktrykket, senke farten litt og planlegge ladestoppene dine slik at du kan få flere kilometer per kilowattime.
Les også
«Det er de små tingene som teller når du vil få mest mulig ut av elbilen din i kulden. Lavt dekktrykk øker motstanden og bruker mer kraft, og høy hastighet spiser raskt av rekkevidden. Dette gjelder selvfølgelig spesielt når du kjører på motorvei eller ofte akselererer kraftig», forklarer Bo Halm Andersen og legger til:
«Hvis du i tillegg sørger for at bilen ikke er tungt lastet, kan du faktisk kjøre lenger på samme ladning. Det handler i bunn og grunn om å kjøre litt roligere og mer fremsynt, slik at du får både en mer komfortabel og mer effektiv tur», sier han.
Gode råd for elbileiere i vintermånedene
- Forvarm bilen mens den lader
du varmer opp elbilen din mens den fortsatt er koblet til ladestasjonen, bruker den strøm fra strømnettet i stedet for batteriet. Bruk bilens app eller en forvarmingsfunksjon, slik at du starter turen med både en varm kupé og et fullt batteri. - Bruk sete- og rattvarme i stedet for kupévarme
Oppvarming av hele kupeen bruker mye strøm. Bruk i stedet sete- og rattvarme, som krever mindre energi og gir rask komfort. - Hold farten nede
Jo høyere hastighet, desto mer kraft bruker bilen. Kjør jevnt og rolig, spesielt på motorveien, og unngå hard akselerasjon hvis du vil vare lenger på en lading. - Sjekk dekktrykket regelmessig
Når temperaturen synker, synker også dekktrykket. For lavt trykk øker motstanden mot veien, noe som betyr at bilen bruker mer kraft for å tilbakelegge den samme distansen. - Fjern overflødig vekt
Jo mer vekt bilen din må trekke, desto mer kraft bruker den. Fjern derfor unødvendige gjenstander som takbokser eller ekstrautstyr. - Planlegg turene dine
Når du kjenner ruten din og vet hvor du skal lade, unngår du unødvendige omveier. Det kan lønne seg å lade litt oftere og tidligere enn vanlig, spesielt i iskaldt vær. - Utnytt bilens ECO-innstillinger
De fleste elbiler har en ECO- eller økonomifunksjon som automatisk reduserer forbruket under for eksempel akselerasjon og oppvarming.