En liten detalj du kanskje aldri har lagt merke til, kan faktisk gjøre hverdagen langt enklere.
Akkurat nå leser andre
Vi kjenner det alle – lommeboken er full av plastkort, og det kan være litt av en jobb å finne det rette når vi står ved kassen.
Men hva om kortet ditt faktisk har en funksjon som gjør det enklere å skille det fra de andre? En liten detalj som ikke mange vet om, men som kan være til stor hjelp i hverdagen.
Betalingskort ser like ut
Selv om mange nå betaler med mobilen eller smartklokken, har de fleste fortsatt et fysisk kort i lommen.
Og selv om kortene gjerne har ulik design, kan de likevel ligne hverandre forbausende mye.
Det er her en liten, men genial detalj kommer inn: et diskret hakk på kanten av kortet.
Les også
Det skriver det tsjekkiske mediet chip.cz.
Flere bankkunder har kanskje mottatt et kort med en slik utskjæring og lurt på: Er dette en produksjonsfeil? Har jeg fått et skadet kort?
Svaret er nei – denne lille detaljen er en gjennomtenkt funksjon laget for å gjøre hverdagen enklere, spesielt for personer med synshemming.
Hakket som gjør forskjellen
I 2021 lanserte Mastercard en taktil standard for å gjøre det enklere å kjenne igjen ulike korttyper.
Idéen er enkel: ved å kjenne på kortets kant kan man raskt identifisere hvilket kort man holder – uten å måtte se på det.
Les også
Det betyr at personer med nedsatt syn kan velge riktig kort uten risiko for å ta feil.
Hakkene sitter på høyre side av kortet og har ulike former avhengig av korttype:
- Rundet hakk: Debetkort
- Firkantet hakk: Kredittkort
- Trekantet hakk: Særlige abonnementskort
Standarden er godkjent av både British National Institute for the Blind (RNIB) og den amerikanske organisasjonen Visions VCB.
Andre leverandører, som VISA, bruker sine egne varianter av denne funksjonen.
Hvem kan få et slikt kort?
Selv om hakk i kort hovedsakelig er utviklet for synshemmede, kan egentlig alle bankkunder få et kort med denne funksjonen.
Les også
Det er likevel ikke alle banker som tilbyr det automatisk, så synes du det virker praktisk, kan det være lurt å høre med banken din.
For personer med synsutfordringer finnes det også flere hjelpemidler i betalingshverdagen.
Noen minibanker har for eksempel svart-hvite skjermer med høy kontrast, eller mulighet for lyd via hodetelefoner slik at brukeren lettere kan navigere i menyene.
Så neste gang du får et nytt kort i posten – sjekk kanten. Kanskje har du fått en skjult funksjon som gjør hverdagen litt enklere.