Forside NYHETER Nytt ‘skilt’ hos Rema 1000 vekker oppsikt: Inneholder en viktig...

Nytt ‘skilt’ hos Rema 1000 vekker oppsikt: Inneholder en viktig beskjed til kundene

Rema 1000
Ida Haugaard Olsen / Shutterstock.com

Et nytt og svært synlig budskap i butikken får mange til å stoppe opp, og flere lurer nå på hva Rema 1000 egentlig ønsker å fortelle.

Akkurat nå leser andre

Et innlegg fra Rema 1000 Kræmer brygge har fått mange kunder til å stoppe opp – først på Facebook, deretter i butikken, og grunnen ligger på gulvet, bokstavelig talt.

Midt foran kjøledisken med fersk kylling har butikken lagt ut en stor, knallgul matte med budskapet: ‘Kylling i verdensklasse’.

Sammen med små illustrasjoner av høner og klare merker fra Stange og Solvinge kan ingen være i tvil om hva Rema ønsker å formidle.

Det fremgår av et innlegg på Facebook fra Rema 1000 Kræmer.

Dyrevelferd står i sentrum

I innlegget skriver butikken at Rema 1000 har stort fokus på dyrevelferd, og at kundene derfor kan kjøpe det de beskriver som ‘den beste kyllingen’ hos dem.

Les også

Solvinge-kyllingen trekkes frem som et eksempel, og den kommer fra en rase som vokser saktere, lever lenger og er friskere enn de kyllingene som vanligvis produseres i Norge, ifølge innlegget.

Dette er et poeng Rema tydelig ønsker at kundene skal se – også før de åpner kjøleskapet.

Matten på gulvet nevner tre nøkkelpunkter: kyllingen vokser saktere, har mer plass og har tilgang på mer lys.

Kombinasjonen av disse faktorene gjør at Rema hevder at ‘en kylling som har det bedre, også smaker bedre’.

Visuell markering får kundene til å stoppe opp

Det er ikke hverdagskost at en dagligvarekjede legger et stort budskap på gulvet i kjøttavdelingen, og det er trolig derfor mange har bitt seg merke i tiltaket.

Les også

At matten er plassert rett foran kjølen, gjør ikke akkurat effekten mindre.

Kunder må nesten tråkke på budskapet for å nå varen, noe som gjør at markeringen fungerer mer som et skilt enn som dekor.

Et budskap som spiller på både etikk og kvalitet

Innlegget legger vekt på at bedre dyrevelferd gir bedre produkter, og at kundene skal føle seg trygge på at kvaliteten er høy.

Den doble vinklingen – etikk og smak – treffer trolig mange norske forbrukere, som i økende grad etterspør mat med bedre produksjonsforhold.

Reaksjonene på Facebook tyder på at grepet har fanget oppmerksomhet.

Les også

Gulvmatter pleier sjelden å lage debatt, men Rema 1000 viser at et velplassert design kan si mer enn mange ord.

Du kan se innlegget fra Rema 1000 Kræmer nedenfor:

Ads by MGDK