Forside NYHETER Biltema tar en stor beslutning: Dropper det helt

Biltema tar en stor beslutning: Dropper det helt

Biltema
Biltema

En av Nordens mest populære kjeder går nå uventet i en ny retning, og beslutningen får mange til å sperre øynene opp.

Akkurat nå leser andre

Black Friday nærmer seg med raske steg, og store kjeder over hele Norden gjør seg klare til årets mest hektiske handelsuke.

Biltema velger derimot en helt annen retning og trekker seg fra tilbudsjakten som forventes å omsette for svimlende 10 milliarder svenske kroner.

Det skriver det svenske mediet carup.se.

Biltema sier nei til Black Friday

I Sverige er Black Week allerede i full gang.

Nettbutikker og butikkvinduer fylles med kampanjer som skal lokke kundene inn, men midt i dette har Biltema tatt et tydelig valg om å stå utenfor årets store tilbudsuke.

Les også

Markedsføringssjef Johan Gerdevåg forklarer at kjeden ikke ønsker å basere seg på enkeltstående salgsdager for å få kunder i butikkene.

«Vi tror ikke på å tiltrekke oss kunder med store rabatter én gang i året. Strategien vår er å tilby gode priser hele året, slik at folk kan kjøpe det de trenger når de trenger det. Det er viktig for oss at kundene kan stole på at vi alltid har lave priser, ikke bare på Black Friday», sier han.

Rekorduke til tross for kritikk

Handelen i Sverige ligger an til å sette nye rekorder.

Ifølge Svensk Handel planlegger 57 prosent av befolkningen å handle under Black Week 2025, og 64 prosent sier at de vil kjøpe julegaver denne uken.

Black Friday har likevel fått kritikk i flere år.

Les også

Flere undersøkelser viser at enkelte butikker skrur opp prisene i forkant av salget for deretter å presentere ‘store rabatter’ som i realiteten ikke er så store, og det er nettopp slike praksiser Biltema ønsker å distansere seg fra.

Strategi med stabile priser

Biltema understreker at fokus ligger på stabile og forutsigbare priser gjennom hele året. Kjeden mener dette gir bedre trygghet for kundene enn kortvarige priskutt.

«Ved å holde prisene nede året rundt gir vi kundene trygghet, uavhengig av sesong», sier Gerdevåg.

Biltema i Norge holder foreløpig tilbake

Situasjonen i Norge er litt annerledes.

Biltema Norge har foreløpig ikke bekreftet om de følger Sveriges valg og dropper Black Friday-tilbudene, men en titt på den norske nettsiden gir likevel et hint: her møtes kundene kun av årets julekatalog og ingen spor av kampanjer eller Black Friday-relaterte tilbud.

Les også

Det kan tyde på at kjeden vurderer samme strategi, selv om det ikke er offisielt bekreftet.

Ikea går sin egen vei

Biltema er ikke alene om å ta et oppgjør med Black Friday, for Ikea kutter heller ikke prisene denne uken.

I stedet lanserer de ‘Buy Back Friday’, hvor kunder kan selge tilbake brukte møbler som får nytt liv i butikkens gjenbrukshjørne.

Jonas Carlehed, bærekraftsjef i IKEA Sverige, forklarer at tiltaket skal inspirere til en mer bærekraftig livsstil og bidra til overgangen fra en lineær til en sirkulær forretningsmodell.

Flere store kjeder velger dermed å gå imot strømmen, og det blir spennende å se om denne utviklingen sprer seg ytterligere de kommende årene.

Les også

Ads by MGDK