YouTube er den moderne markedsføringen

Siden lanseringen tilbake i 2005 er det liten tvil om hvor stor YouTube sin posisjon har vært på internettet.

Da Google kjøpte opp hele selskapet etter bare ett år i drift for $1.65 milliarder, så var det mange som hevet øyebrynene. Den prisen er i dag bare småpenger sammenlignet med hva YouTube er verdt. Siden er nemlig det naturlige medier for folk flest for å søke opp videoinnhold, og det er dermed store muligheter for å kapitalisere på siden på mange måter.

Opp gjennom årene har spesielt reklameinntektene tatt overskriftene hva gjelder inntekter gjennom YouTube. Salg av effekter og affiliate markedsføring, det vil si mest av alt anbefalinger av produkter, har også stått for store inntekter. Markedsføringen gjennom videoer har dog også vært med på å skape verdi, om enn ikke direkte kapital verdi. 

Mens internettet vokser i en rasende fart, så er det nemlig video som vokser aller raskest. Da er det naturlig for ethvert firma å markedsføre seg med disse – og hvilken plattform er vel da bedre enn YouTube? Plattformen lar deg laste opp dine videoer helt gratis og spre disse verden over i løpet av minutter. Dessuten, med videoer kan du oppnå økt engasjement. Er YouTube den moderne markedsføringen som skal utgjøre en forskjell i din hverdag?

Derfor er video så engasjerende

Opp gjennom årene har internettet som sagt beveget seg bort fra å nærmest kun inneholde tekst og bilder. Det er fordi flere og flere har våget å ty til video som medium gjennom YouTube. Grunnen til at video er så effektivt handler dog ikke bare om at plattformen YouTube i seg selv er så populær. Det finnes tross alt mange sider som er gode på både tekst og bilder, men ikke lar deg konvertere like godt på markedsføringen som YouTube gjør med sine videoer.

Det er fordi videoer har en helt egen evne til å gi deg all den informasjonen du trenger, både bilde og tekst (da gjennom lyd naturligvis) på en måte som ikke krever så mye innsats. I en hverdag der vi bruker flere timer på å stresse med det ene og det andre er det veldig få som ønsker å sette seg inn i lengre tekster eller tyde meninger ut av bilder. Spesielt sant er dette hva gjelder markedsføringen. Hvem ville vel tross alt ikke valgt en YouTube video over en papirannonse i avisen, uansett hvor kommersiell den var?

Video er rett og slett engasjerende i medium av seg selv, og dermed kan det ha en meget god innvirkning på din markedsføring. Dessuten kan du engasjere dine kunder og potensielle kunder både på YouTube og på egen side med disse videoene. Mens mengden video på nett vokser, så har du rett og slett ikke råd til å ikke delta i denne karusellen. Men hvordan skal du egentlig utnytte det potensialet som er der ute?

Video trenger ikke være så vanskelig

Det er fort gjort å tenke at mye av det videomaterialet som finnes der ute allerede er så proft at du ikke kan henge med i timen. Allikevel ser de fleste seere rett i gjennom kvaliteten ganske så raskt, og det finnes i grunn noen enkle steg du kan følge uten å være proff. Du trenger nemlig ikke den flotteste lensa i markedet for å levere videoer som folk vil digge. Alt du trenger er det gode innholdet med en litt annen vri. 

Det finnes nemlig mest sannsynlig nok av innhold innenfor din nisje. Dersom du for eksempel skal holde en presentasjon foran kamera om hvordan ditt produkt eller dine tjenester kan hjelpe forbrukeren, så er sjansen stor for at emnet allerede er brukt. Det betyr dog ikke at du må styre unna. I stedet kan du gi det hele din egen vri med en personlig touch.

Et godt eksempel på en personlig touch er å fortelle en historie. Kanskje kan du få inn en kunde som kan forklare hvordan ditt produkt eller dine tjenester hjalp dem. Du kan også med gode resultater ofte fortelle egne historier, så lenge de er både engasjerende og troverdige. 

Den aller beste måten å markedsføre med video på er dog produktdemonstrasjon. Enten du velger å filme dine produkter, eller lage en animasjon, så kan du på en ypperlig måte vise frem akkurat hvordan dine produkter eller tjenester virker. Det er en egenskap som tekst og bilde virkelig sliter med. Dersom du velger video er det dog uendelig mye enklere å kommunisere nettopp dette. 

Tjen penger på videomarkedsføring

Sjeldent byr YouTube videoer på noen virkelig inntekt direkte dessverre, med mindre en har helt ekstreme seertall. Allikevel kan de ovennevnte tipsene for videomarkedsføring virkelig føre til noen gode inntektskilder. Det vil si, for å kunne utnytte disse mulighetene, så må du også fullføre et par andre steg i markedsføringen.

Først og fremst handler det om å spre videoene. Dersom du klarer å få spredt videoene til dine følgere og potensielle kunder, så bør videomarkedsføringen statistisk sett by på gode inntekter. Filmer du selv, bruker deg selv som subjekt, og ikke minst laster opp videoen gjennom YouTube, så er tross alt all markedsføringen gratis. Det er dog med store muligheter for gevinster tilbake på investeringen!

Start din YouTube konto for ekstra inntekt i dag!

Enhver bedrift, enten det er et stort konsern eller en liten startup, trenger god markedsføring som byr på avkastning for investeringene. YouTube sitt alternativ for videomarkedsføring er en slik investering som du bør begå, uansett hvor i landskapet du befinner deg. Vis frem dine produkter, benytt testimonier eller finn andre kreative løsninger for å markedsføre gjennom video.

Tiden er forbi der kun tekst og bilder solgte bra på nettet. Video er det raskest voksende mediet, og det er på tide at din bedrift tar opp stridsøksen og gjør seg klar til kamp. Det trenger ikke være så altfor vanskelig, og ikke minst kan du holde kostnadene langt nede. Vær dog forberedt på god avkastning, for folk elsker video. Start en YouTube konto i dag, så skal du se at din bedrift ganske enkelt kan tjene gode penger på videomarkedsføring!