Forside FORBRUKER Advarer bileiere: Reparasjon kan koste deg 100 000

Advarer bileiere: Reparasjon kan koste deg 100 000

Closeup of an ID.4 steering wheel, highlighting the touch control buttons
BigTunaOnline / Shutterstock.com

Etter garantien: Én feil kan bli en kjemperegning.

Akkurat nå leser andre

Når nybilgarantien er over, kan det fort bli dyrt å eie bil – spesielt hvis det oppstår feil på moderne teknologi.

Flere eksperter advarer nå om at kostnadene kan bli så høye at noen bileiere må bruke kredittkort eller ta opp forbrukslån for å dekke verkstedregningen.

Bakgrunnen er at dagens biler er fulle av avanserte systemer som skal gi bedre komfort, tryggere kjøring og høyere ytelse. Teknologien er nyttig, men også kostbar å erstatte dersom noe ryker etter garantitiden. Det skriver DinSide.

Gjensidige viser til eksempler der prisnivået blir ekstremt høyt ved enkelte feil. Ifølge tall DinSide har fått fra forsikringsselskapet, kan et nytt batteri til elbil koste mellom 200 000 og 300 000 kroner. I tillegg kan utskifting av komponenter som styreenhet eller ombordlader komme på rundt 100 000 kroner.

«Vi ser at enkelte bileiere får økonomiske utfordringer fordi reparasjoner ikke dekkes av forsikringen. Når garantien er utløpt og skaden skyldes slitasje eller alder, står mange uten økonomisk sikkerhetsnett,» sier Hilde Garnes, fagansvarlig i bilskade ved Gjensidige, til Dinside.

Les også

Forsikringen gjelder ikke ved slitasje

Garnes understreker at mange blir overrasket over hva bilforsikringen faktisk dekker. Den gjelder i hovedsak ved plutselige og uforutsette hendelser – ikke feil som kommer av alder, normal bruk eller slitasje. Likevel opplever selskapene at folk tar kontakt når garantien er ute, i håp om å få dekket skaden.

«Høy pris på enkeltkomponenter som drivbatteri, styreenhet eller ombordlader gjør at regningen raskt kan bli svært høy – selv ved relativt små feil. Mange ringer oss, selv om de vet at skaden ikke dekkes,» sier hun.

Derfor råder hun bileiere til å lese vilkårene nøye og ikke minst sammenligne priser før de sier ja til store reparasjoner. Å hente inn tilbud fra flere verksteder kan gjøre en stor forskjell.

NAF: Dyre komponenter gir risiko for sjokkregninger

NAF mener også at bileiere må være forberedt på høye priser på deler i nyere biler. Mange komponenter er så avanserte at de sjelden kan repareres – de må byttes.

«Både sensorer, kameraer, radarer, styreenheter og lykter er veldig dyre. På elbilene er det feil på høyspentbatteriet som kan bli fryktelig dyrt,» sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, til DinSide.

Les også

Han peker på at det finnes en løsning som kan avlaste økonomisk ved enkelte typer feil: maskinskadeforsikring. Denne må tegnes i tillegg til vanlig kasko.

«Den må tegnes i tillegg til vanlig kaskoforsikring. Andre dyre deler dekkes ikke, dersom skaden ikke har oppstått i en kollisjon,» opplyser Sødal.

Samtidig kommer han med en beroligende påminnelse: tester NAF har gjennomført på store mengder elbilbatterier viser at batteriene generelt er svært robuste. For mange vil bilen bli utslitt på andre måter lenge før batteriet gir opp.

Han anbefaler også å ta en grundig test av bilen før garantien løper ut. En slik sjekk kan avdekke feil tidlig nok til at du får dem dekket av forhandleren.

Elbilforeningen: Se etter brukte deler

Elbilforeningen mener det finnes flere grep som kan spare bileiere for store summer når bilen er ute av garanti. Ståle Frydenlund anbefaler blant annet å se etter brukte deler – og ikke bare hos merkeverksteder.

Les også

«Dersom bilen er utafor garantitida, kan det være mulig å få tak i gode, brukte deler. Sjekk prisene på flere verksteder, også de uavhengige,» sier Frydenlund til DinSide og utdyper:

«For eldre modeller, med mindre batteripakker, kan en få inn et greit byttebatteri for 35 000-50 000 kroner. I slike tilfeller er det helt vesentlig å få dokumentert den gjenværende kapasiteten i batteriet du bytter til. Et bytte til en brukt ombordlader kan også fungere bra i mange tilfeller.»

Poenget hans er at bruktmarkedet kan være en realistisk vei for mange, så lenge man sikrer dokumentasjon på kvalitet og kapasitet.

Ads by MGDK