Forside FORBRUKER Alt for mange reisende gjør denne tabben

Alt for mange reisende gjør denne tabben

Nå advarer forsikringsselskapene mot å glemme en viktig detalj.

Akkurat nå leser andre

Det kan være hektisk å komme seg gjennom flyplassen etter en reise. Køer, trøtte barn og lange ventetider gjør at mange bare vil hjem så fort som mulig.

Men midt i stresset glemmer altfor mange en avgjørende ting.

Det kan bli dyrt.

Flere skader på bagasje

Tall fra Finans Norge viser at antall skader eller tap av reisegods økte med nesten 7 prosent i første halvår. Over 61.000 saker ble registrert på bare seks måneder. Og det er spesielt spesialbagasje som skaper trøbbel.

«Det kan være alt fra barnevogner til ski, sykler eller golfutstyr, men vi opplever at mange glemmer å sjekke at spesialbagasjen er uskadd før de forlater flyplassen. De oppdager skaden først når de pakker opp et annet sted. Har du ikke rapportert skaden på flyplassen kan du få problemer med å dokumentere at skaden skjedde under flytransporten», sier kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen i Tryg Forsikring.

Dette må du gjøre på flyplassen

Les også

Dersom du oppdager en skade mens du fortsatt befinner deg på flyplassen, må du straks melde fra til flyselskapet eller bagasjeskranken. Der får du et PIR-nummer (Property Irregularity Report). Uten dette nummeret risikerer du at flyselskapet avviser saken, og da kan heller ikke reiseforsikringen hjelpe dersom flyselskapet bare tar deler av ansvaret.

Det er viktig å være klar over at tidsfristene er korte. For skadet bagasje må skaden meldes innen sju dager, mens du har 21 dager på deg dersom bagasjen er helt borte.

«Det tar bare noen minutter, men kan spare deg for mye frustrasjon og økonomisk tap», sier Brandeggen.

Sjekk før du går

Forsikringsselskapene minner om at du alltid bør sjekke både vanlig bagasje og spesialbagasje før du forlater flyplassen, helst allerede ved bagasjebåndet. Oppdager du en skade, ta bilder og oppbevar kvitteringer.

For mange reisende kan nettopp disse minuttene være forskjellen mellom en rask erstatning – eller en dyr og langvarig kamp med flyselskapet.

Ads by MGDK