Mattel, selskapet bak blant annet Barbie-dukken og Hot Wheels, kunngjør at prisene på enkelte produkter i USA vil måtte økes for å dekke de stigende kostnadene knyttet til endringer i tollpolitikken. Ifølge nyhetsbyrået AP er dette et resultat av økte tollsatser på importvarer fra Kina.
Det skriver TV2.
Produksjon flyttes ut av Kina
For å tilpasse seg den nye situasjonen, er Mattel i gang med å iverksette en produksjonsplan som innebærer flytting av deler av produksjonen ut av Kina. Kina står i dag for omtrent 40 prosent av Mattels globale leketøysproduksjon. Selskapet planlegger å flytte produksjonen av 500 produkter til andre land i løpet av året. I fjor ble produksjonen av 280 produkter allerede flyttet.
De mest populære produktene, som har høy etterspørsel, vil i fremtiden bli produsert i flere forskjellige land for å sikre levering og redusere risiko.
Prisøkninger for amerikanske forbrukere
Det er foreløpig uklart hvor store prisøkningene blir, og hvilke produkter som blir berørt. Mattel opplyser likevel at mellom 40 og 50 prosent av leken vil koste 20 amerikanske dollar eller mindre – tilsvarende rundt 207 norske kroner – også etter prisjusteringene.
USA har nylig innført tollsatser på opptil 145 prosent på enkelte varer fra Kina, noe som gjør det utfordrende for selskaper som Mattel å opprettholde dagens prisnivå, selv om produksjonen flyttes.
Fleksibel forsyningskjede gir fordeler
Ifølge Mattels konsernsjef Ynon Kreiz gir selskapets brede og fleksible globale forsyningskjede en strategisk fordel i en tid preget av usikkerhet. På et møte med analytikere tidligere i år opplyste han at Mattel vil stå igjen med kun én fabrikk i Kina ved utgangen av 2025 – mot fire tidligere.
Selskapet har hovedkontor i El Segundo i California og jobber nå for å omstille seg til et produksjonsmønster som i større grad er spredt på tvers av flere land, for å sikre stabilitet og redusere avhengigheten av kinesisk produksjon.