Black Friday: Kjenn triksene for å unngå å bli lurt

29/11/2024 06:00

Yvonne

FORBRUKER
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
I dag er årets store handledag. Kjenn disse triksene for å unngå å bli lurt.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Forbrukerrådet har også gjort en egen kartlegging av salgsteknikkene som brukes i nyhetsbrev fra kles- og sportskjeder. Ikke overraskende overlater kjedene lite til tilfeldighetene. 

Guro Sollien Eriksrud, fagsjef for forbrukerøkonomi i Forbrukerrådet forklarer at mange butikker inviterer kundene inn i såkalte kundeklubber hvor de bruker spillinspirerte teknikker, som er designet for å skape en følelse av fremgang og belønning. 

Det kan være nivåer som ‘sølv’, ‘gull’ og ‘platinum’-medlemskap, eller poengsystemer hvor du tjener poeng for hvert kjøp. Disse framstår ofte mer fordelaktige enn de faktisk er.

"Dette er teknikker som er laget for å få oss til å kjøpe mer enn vi hadde tenkt", forklarer hun.

Det er ikke det eneste trikset mange butikker bruker for å få folk til å kjøpe mer enn de opprinnelig hadde tenkt.

Klokker som tikker ned
"Det å sende ut reklame akkurat på det tidspunktet folk er mest tilbøyelige til å shoppe, er bare ett av de mange salgstriksene kjedene bruker for å få oss til å kjøpe mer", forteller Sollien Eriksrud.
 
Andre grep som ofte brukes i markedsføringen er meldinger om at tiden for tilbudet renner ut og at du går glipp av det hvis du ikke slår til nå.

"Klokker som tikker ned tiden til tilbudet du har fått forsvinner, eller informasjon om at produktet du ser på straks er utsolgt, er andre typiske eksempler på manipulerende design mange kjeder benytter seg av", forklarer hun.

I de drøyeste tilfellene kombineres dette med tilbud om å handle produktet på kreditt, altså å bruke penger du ikke nødvendigvis har.

Forbrukerrådet har derfor disse fem rådene til deg som vil unngå å bli lurt av kjøpepress i en "shopping-rus" enten i dag eller andre dager:

Demp reklametrykket 
Skaff deg oversikt over hvilke kundeklubber du er med i, og behold bare de som gir deg fordeler på varer og tjenester du vet du trenger. For å avslutte medlemskapet er det ofte ikke nok å slette appen, du må også slette selve kontoen din.

Hvis du vet at du lett blir fristet til impulskjøp, kan det være lurt å slå av pushvarsler, sms og eventuelt nyhetsbrev fra de du velger å beholde.



Sjekk om det faktisk er en god pris 
Ikke anta at du får den beste prisen bare fordi du er medlem. Før du kjøper en vare er det alltid lurt å sammenligne priser fra ulike kjeder.

Et godt tips er å bruke prissammenligningstjenestene til å finne den lavest tilgjengelige prisen på markedet. Blir du for lojal til én kjede, kan du ende med å gå glipp av de billigste alternativene. 


 
Ta poeng og bonuser med en klype salt 
Sjekk hva poengene faktisk er verdt, og om de kan brukes på noe du ønsker å kjøpe. I flere kjeder er verdien av 1000 poeng ofte så lav som 25 kroner. I tillegg er det ofte strenge vilkår knyttet til bonussjekkene, som at de først kan brukes etter en viss tid, og kun er gyldige i seks eller tolv måneder.

Husk at poeng og bonus er som en tilgodelapp som du må bruke hos kjeden senere, og ikke en rabatt du får her og nå.  


 
Planlegg innkjøpene dine 
Det kan være lurt å sette opp en innkjøpsliste over ting du faktisk trenger, nettopp for å unngå raske impulskjøp. Ved matinnkjøp kan ukehandling lønne seg.

Hvis du vet at du ofte ender med å angre på impulskjøp, spør deg selv hva du egentlig har behov for, og prøv å ikke la deg stresse av de blinkende varslene om at salget snart er over.

Unngå også å kjøpe tilbudsvarer på avbetaling, eller bruke kreditt. Da spiser rentene opp det gode tilbudet.



Prøv å gjenkjenne triks som trigger deg til å kjøpe mer 
Er du en av de mange som gjerne slenger en ekstra vare i kurven på grunn av fri frakt, impulshandler søndag kveld, eller lar deg friste av medlemstilbud, bonuser og rabattkuponger?

Husk at ingenting i markedsføring er tilfeldig.