En førerløs bil tok en ulovlig U-sving rett foran politiet. De prøvde å gi bot – men hvem skal man egentlig bøtelegge når det ikke er noen bak rattet?
Akkurat nå leser andre
Det høres ut som en scene fra en sci-fi-film, men det skjedde midt i trafikken i San Bruno, California. En selvkjørende bil fra Waymo tok en ulovlig U-sving – rett foran øynene på politiet.
Patruljen reagerte umiddelbart. De slo på blålys og sirene, og den førerløse bilen stoppet faktisk som den skulle. Men da betjentene gikk ut for å utstede bot, møtte de et problem: Det var ingen sjåfør å gi den til.
«Det var ingen fører, ingen hender, ingen anelse,» skrev politiet på sosiale medier, og la til at hele situasjonen føltes som en “plot twist”. For selv om bilen hadde gjort noe ulovlig, fantes det ikke et menneske å holde ansvarlig. Det skriver Express.
Googles dårlige «sjåfør»
Waymo-bilen, som opererer helt uten menneskelig innblanding, er del av Googles satsing på selvkjørende teknologi. Den navigerer ved hjelp av kameraer, sensorer og avansert programvare – men tydeligvis ikke med helt plettfri trafikksans.
Etter å ha stoppet bilen, tok politiet kontakt med Waymo via teknologien inne i bilen. Der fikk de snakke med en representant for selskapet, som lovte å se nærmere på hendelsen.
Les også
Men lovverket henger fortsatt etter teknologien. I dag er det nemlig ikke mulig for politiet i California å gi en bot direkte til et selskap når en førerløs bil bryter loven. En ny lov, som ble signert i fjor, skal endre på dette – men den trer ikke i kraft før neste sommer.

Inntil da må robotene kjøre fritt – bokstavelig talt.
Waymo sier de «undersøker saken», og lover at erfaringene skal brukes til å forbedre systemet. De har allerede vært i hardt vær tidligere i år, da over 1.200 biler måtte kalles tilbake etter en programvarefeil som førte til kollisjoner med gjerder og stolper.
I tillegg er selskapet under granskning av amerikanske trafikksikkerhetsmyndigheter, etter at flere biler har blitt rapportert for farlig atferd i trafikken.
Politiet i San Bruno håper bilen nå er “omprogrammert” til å unngå slike feil i fremtiden – men spørsmålet står fortsatt ubesvart: Hvem har egentlig ansvar når det ikke er noen bak rattet?
Les også
Med ny teknologi kommer nye utfordringer. Og i dette tilfellet – ingen bot, bare et robot-dilemma.