Byggmax advarer kundene: Dette må du gjøre

07/04/2025 15:11

Martine

FORBRUKER
Foto: Byggmax
Hva gjør du når noen ringer og hevder du er utsatt for svindel – og at du må overføre penger for å “sikre dem”? For mange virker det kanskje usannsynlig. Men nå advarer Byggmax om at denne metoden faktisk rammer deres kunder – og svindlerne er overbevisende.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Ifølge den svenske nyhetssiden Marcus Oscarsson har Byggmax sett en økning i svindelforsøk der kriminelle utgir seg for å være representanter fra selskapet eller til og med politiet.

Disse svindlerne kontakter privatpersoner via telefon eller SMS og forsøker å manipulere dem til å overføre penger eller dele sensitiv informasjon.

Metoden spiller ofte på frykt og hastverk, og mange rekker ikke å tenke seg om før de har gitt fra seg både personopplysninger og penger.

Svindelmetoden: Skaper stress og panikk
Svindlerne tar kontakt og hevder at mottakeren har blitt utsatt for bedrageri.

De skaper en stressende situasjon og ber offeret om å overføre penger til en såkalt “sikker konto” inntil saken er løst.

Telefonnumrene de bruker kan være svært like, eller til og med identiske med, de offisielle numrene til Byggmax eller politiet, noe som gjør det vanskelig å avsløre svindelen.

Byggmax’ klare oppfordring: Vær skeptisk og avslutt samtalen
Byggmax understreker at de aldri vil be kunder om å overføre penger eller dele sensitiv informasjon som BankID, brukernavn eller passord over telefon.

Hvis du mottar en mistenkelig henvendelse, anbefaler de å avslutte samtalen umiddelbart og kontakte deres kundeservice for verifisering.

Flere bedrifter rammet: En økende trend
Byggmax er ikke alene om å bli misbrukt i slike svindelforsøk.

Flere selskaper har opplevd at deres navn og omdømme blir utnyttet av kriminelle for å lure intetanende kunder.

Dette understreker viktigheten av å være årvåken og skeptisk til uventede henvendelser.

Hva du bør gjøre: Beskytt deg mot svindel
• Vær skeptisk til uventede henvendelser: Spesielt hvis de ber om penger eller personlig informasjon.

• Bekreft identiteten: Kontakt selskapet direkte gjennom deres offisielle kanaler for å verifisere henvendelsen.

• Del aldri sensitiv informasjon: Oppgi aldri BankID, passord eller lignende over telefon eller e-post.

• Rapporter svindelforsøk: Informer banken din og politiet dersom du blir utsatt for et svindelforsøk.

Svindlere blir stadig mer sofistikerte i sine metoder, og det er viktigere enn noensinne å være på vakt.

Ved å følge rådene ovenfor kan du redusere risikoen for å bli et offer for bedrageri. Å være kritisk i tide kan spare deg for både penger og hodebry.