Forside FORBRUKER NorgesGruppen lukker lavpris-butikk

NorgesGruppen lukker lavpris-butikk

Dollar Store, USA, discount, shop, butik
ACHPF / Shutterstock

Nå er det kroken på døra for den populære billig-kjeden.

Akkurat nå leser andre

Er du en av dem som elsker å gjøre kupp på småting til hjemmet, leker, rengjøring eller sesongvarer? Da kan denne nyheten treffe deg hardt.

NorgesGruppen som står bak Kiwi, Meny og Spar, har valgt å lukke ett av sine billigbutikk-konsept.

Den norske lavpriskjeden Dollarstore – kjent for lave priser og store varehus – legges nå ned for godt. Det bekrefter NorgesGruppen i en pressemelding.

Kjeden, som hadde 26 butikker og rundt 250 ansatte i sving over hele landet, ble lansert som et offensivt lavprisprosjekt. Men nå trekker eieren i nødbremsen.

NorgesGruppen gir opp lavpris-satsingen

NorgesGruppen, som også står bak kjente kjeder som matbutikkene Kiwi, Meny og Spar, har ikke klart å gjøre Dollarstore lønnsom.

Les også

Tross investeringer i oppgraderinger, prisjusteringer og sortimentsendringer, har kundene uteblitt.

Ifølge pressemeldingen har både kundetrafikk og omsetning vært fallende over tid.

«Dette er en krevende beslutning, men den er tatt etter grundige vurderinger. Det er lagt ned et stort arbeid for å utvikle konseptet, men vi har dessverre ikke lykkes med å etablere en bærekraftig drift», sier kjedeansvarlig Tormod Lier i Dollarstore.

Nå stenges dørene – butikk for butikk

Avviklingen skjer kontrollert, men definitivt. Dollarstore legges ned i sin helhet, og det jobbes nå med å finne nye jobber til de ansatte.

Rundt 150 ansatte i hel‑ og deltidsstillinger samt ca. 100 tilkallingsvikarer rammes.

Les også

«For oss i Dollarstore er det spesielt viktig å ivareta alle våre ansatte på en god måte», understreker Lier.

Hva betyr dette for deg?

Har du pleid å handle på Dollarstore, må du nå se deg om etter alternativer for billige non‑food‑varer.

Andre lavpriskjeder som Europris og Normal vil nok merke seg at en konkurrent er ute av spillet – noe som både kan gi muligheter og utfordringer for deg som kunde.

Lavpris er ikke alltid nok

Dollarstore ble startet for å utforske et nytt markedssegment, men erfaringene viser at lave priser alene ikke sikrer suksess.

NorgesGruppen sier de tar med seg lærdommen videre i arbeidet med å styrke sitt lavpristilbud i kjedens andre butikker.

Ads by MGDK