Forside FORBRUKER Cateringfirma vil nekte kundene å skrive anmeldelse på Trustpilot: Vi...

Cateringfirma vil nekte kundene å skrive anmeldelse på Trustpilot: Vi saksøker dere!

Firmaet er lei av dårlige anmeldelser.

Akkurat nå leser andre

Cateringfirma truer kundene sine med søksmål hvis de legger ut negative anmeldelser.

Å dele erfaringer på nettet er noe vi tar som en selvfølge. Men hos cateringfirmaet Délicieux, er det ikke bare velkommen – det kan koste deg dyrt.

Kunder som var misfornøyde og ville dele sin opplevelse på anmeldelsessider som Trustpilot, ble møtt med et overraskende krav i firmaets brukervilkår:

Hvis du legger ut en anmeldelse uten først å kontakte dem, må du være forberedt på konsekvensene.

Les også

Firmaet var så lei av negative tilbakemeldinger – som de mente var uriktige – og av at eventuelle nye kunder skal ta en avgjørelse basert på andres opplevelser uten at firmaet selv hadde fått mulighet til å rette opp i problemene.

Krever svimlende sum
Du vil nesten ikke tro hvor mye penger de krever fra de misfornøyde kundene som ønsker å dele sine opplevelser: hele 75.000 kroner i erstatning – pluss 5.000 kroner i dagbøter helt til anmeldelsen blir fjernet.

Dette kom frem i brukervilkårene på firmaets nettside, hvor det også sto at kundene måtte sende detaljert dokumentasjon og bilder innen 48 timer etter levering – ellers kunne anmeldelsen bli ansett som «udokumentert».

Det skriver Forbrukermagasinet Tænk som ikke er nådig i sin dom over firmaet.

Det er din rett
«Som forbruker har du full rett til å dele din ærlige opplevelse, og det kan ikke begrenses med trusler eller spesielle vilkår», sier seniorjurist Martin Bruun til bladet.

Også advokat Morten Ryberg Neess reagerer. Han sier vilkårene er i strid med markedsføringsloven, og at det er urimelig å forsøke å kneble kritikk på denne måten.

Etter medieomtale har det Københavnske firmaet Délicieux nå fjernet den kontroversielle formuleringen fra sine vilkår. I stedet står det nå at de kan gå til juridiske skritt dersom en anmeldelse inneholder direkte uriktige opplysninger.

Den nye formuleringen er mer innenfor, mener ekspertene – men saken setter søkelyset på hvor langt enkelte aktører er villige til å gå for å kontrollere omdømmet sitt.

Budskapet fra forbrukerorganisasjonene er tydelig: Du har lov til å si fra – også offentlig.

«Ingen bedrift kan tvinge deg til å være stille når du har en dårlig opplevelse. Og trusler om søksmål burde aldri brukes som skremsel», sier Martin Bruun.

Les også

Ads by MGDK