Coca-Cola: Nå blir det slutt på dette

16/04/2025 20:51

Yvonne

FORBRUKER
Foto: Coca-Cola
Nå kan du forberede deg på en stor fornyelse fra Coca-Cola.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Det avslører selskapet selv i en melding.

Så hvis du ikke er en av dem som boikotter amerikanske matvarer, men holder fast i den legendariske mørke drikken med den ikoniske røde og hvite logoen, så kan du se frem til en stor forandring.

I butikkhyllene over hele Norge skjer det nå noe ganske uvanlig: Den verdensberømte Coca-Cola-logoen byttes ut med norske navn.

Så hvis du heter Jonas, Emma, Ahmet, Kari, Aisha eller Truls – ja, da kan du snart finne navnet ditt på etiketten der det vanligvis står "Coca-Cola".

Brusgiganten relanserer nå sin populære kampanje "Share a Coke", hvor flaskene og boksene personifiseres med vanlige navn – akkurat slik de gjorde i 2013. Den gang ble det en stor suksess, og det er liten grunn til å tro at det blir noe annet denne gangen.

Artikkelen fortsetter under bildet

Foto: Coca-Cola

"Vi har tatt utgangspunkt i topplistene over navn i Norge, for at flest mulig skal føle seg representert. Også denne gangen er oppfordringen "Share a Coke", akkurat som i 2013. Vi håper folk får det morsomt med å se etter kjente navn på etikettene, og ikke minst – at de tar seg tid til å dele en drikke som har navnet til en de er glad i, med nettopp den personen", sier Ena Dulas, marketing manager i Coca-Cola Norge.

Totalt er det 250 forskjellige norske navn som skal pryde etikettene på Coca-Cola og Coca-Cola Zero Sugar, i både 0,5 og 1,5 liters flasker, samt på 0,33 liters bokser. Disse variantene er på vei ut i butikkene nå i løpet av april.

Dyrker fellesskap
Ifølge Dulas handler kampanjen like mye om fellesskap og ekte opplevelser som det handler om brus.

"For oss er det et stort skritt å la folks navn pryde etikettene, samtidig som vi fjerner vår ikoniske, velkjente logo. Dette blir en ny og personlig opplevelse av drikkene våre, for dem som ikke opplevde "Share a Coke" i forrige runde", sier hun.

Hun legger til at tiden er moden for en ny runde med navneflasker – i en verden som i økende grad er digital og skjermbasert.

"Verden er mer digital nå enn i 2013. Gjennom "Share a Coke" vil vi si noe om at de beste minnene skapes gjennom å dele fellesskap og magiske øyeblikk med andre, utenfor skjermen", sier Dulas.

Så neste gang du er i butikken – ta en ekstra titt i brusdisken.

Kanskje står navnet ditt der og venter på deg.