En fersk netthandelsrapport viser at nordmenn ligger på topp i Norden når det gjelder kjøp fra den kinesiske nettbutikken Temu. Hele 41 prosent av norske netthandlere oppgir å ha handlet fra plattformen, noe som er vesentlig høyere enn i nabolandene.
Temu tilbyr et bredt utvalg av produkter, inkludert klær og elektronikk, til svært lave priser. Plattformen har på kort tid blitt en av de mest brukte blant norske netthandlere, og veksten fortsetter. Sammenlignet med forrige års rapport har andelen nordmenn som handler fra Temu økt med fem prosentpoeng.
I resten av Norden ligger tallene lavere. I Sverige er andelen 23 prosent, mens henholdsvis 26 og 25 prosent av netthandlerne i Danmark og Finland benytter seg av Temu. Dette gjør Norge til det klart mest Temu-dominerte markedet i regionen.
Én av forklaringene på den sterke norske veksten kan være mindre konkurranse fra etablerte aktører. For eksempel har Amazon en langt sterkere tilstedeværelse i Sverige, noe som kan begrense Temus vekst der. I Norge har Temu hatt større spillerom til å etablere seg og vinne markedsandeler.
Temus raske vekst i Norge forbindes med en kombinasjon av lave priser, stort produktspekter og omfattende markedsføring i sosiale medier, noe som ser ut til å ha stor gjennomslagskraft blant norske forbrukere.