Musikktjenesten varsler nye prisøkninger og funksjoner.
Akkurat nå leser andre
Har du lagt merke til at Spotify-abonnementet ditt har blitt stadig dyrere de siste årene? Nå kan det skje igjen. Administrerende direktør i Spotify, Alex Norström, varsler at prisøkninger er en del av selskapets strategi – samtidig som de lover nye funksjoner for brukerne.
«Prisstigninger og prisjusteringer er en del av vår verktøykasse, og vi vil bruke det når det gir mening», sier Norström til Financial Times.
Før overskudd – nå underskudd
Spotify økte prisene første gang i 2023, og kombinasjonen av dyrere abonnement og kutt i kostnader ga selskapet sitt første overskudd i 2024. Men gleden ble kortvarig.
I halvårsregnskapet for 2025 viser tallene et underskudd på hele 86 millioner euro – tilsvarende 640 millioner kroner – til tross for at selskapet har fått flere abonnenter. En viktig forklaring er at driftskostnadene har økt med åtte prosent på bare ett år.
Satser på nye tjenester
Spotify har i dag 274 millioner betalende abonnenter og 696 millioner aktive brukere totalt. Målet er å nå én milliard brukere. For å komme dit investerer selskapet tungt i ny teknologi – blant annet kunstig intelligens.
Les også
Ifølge Financial Times jobber Spotify med en ny type abonnement, som kan koste rundt seks dollar (rett over 10 kroner) ekstra i måneden. Funksjonen skal være rettet mot brukere som hører mye på én bestemt artist.
Fra før har Spotify utvidet tilbudet med både lydbøker og podkaster, men nå peker pilerne altså mot at nye tilleggstjenester kan bety enda høyere månedspris.
Aksjene steg på prisnyheten
Allerede i august varslet Spotify at premium-abonnementet ville bli dyrere enkelte steder fra september. Nyheten sendte selskapets aksjer opp nesten ti prosent.
«Er vi på vei mot en milliard brukere? Jeg tror helt sikkert ikke at det er umulig», sa Nordström optimistisk.
Forbrukerne kan dermed forberede seg på at musikkstrømming blir en stadig dyrere vane.
Les også
Spørsmålet er hvor mye folk faktisk er villige til å betale for å ha Spotify i lomma – og om konkurrentene Apple Music og YouTube Music vil følge etter.