Du er ikke alene. Ifølge markedsføringsekspert Terry Fisher er det nemlig en nøye planlagt strategi bak.
Det skriver Express.
1. IKEA-labyrinten
IKEA-butikkene er bevisst designet som en labyrint. Kunden blir ledet gjennom en svingete rute med få snarveier, og må dermed gå forbi alle produktkategoriene – enten man trenger noe der eller ikke. Dette øker sjansen for impulskjøp kraftig. Innen du kommer til kassa, har hjernen din allerede begynt å rettferdiggjøre alle de småtingene du har lagt i vogna.
2. Ferdig innredede rom skaper drømmer
IKEA selger ikke bare møbler – de selger livsstil. Når du ser et komplett og stilfullt soverom utstilt, er det lettere å la seg friste til å kjøpe alt for å gjenskape følelsen hjemme. Du skulle bare ha en seng, men nå ser du plutselig at du også trenger lamper, puter og nattbord.
3. Prisforankring: Trikset med billige småvarer først
De første tingene du ser i butikken er ofte rimelige basisvarer. Dette gir deg en følelse av at “alt på IKEA er billig”, noe som gjør det lettere å akseptere høyere priser senere, for eksempel på sofaer og garderobeskap. Trikset kalles prisforankring – og det virker.
4. Markedshallen: Fristelsene du ikke visste du trengte
Mot slutten av butikkrunden kommer du inn i Market Hall – fylt med små og rimelige fristelser som kjøkkenutstyr, stearinlys og oppbevaringsbokser. Disse “grab-and-go”-produktene virker uskyldige hver for seg, men summen vokser raskt.
5. Billig mat som belønning
Hva med en billig pølse eller noen svenske kjøttboller til slutt? IKEA bruker mat som en form for psykologisk belønning – du har “slitt deg gjennom” butikken og føler at du fortjener noe godt. Resultatet? Du går ut av varehuset mett, fornøyd og med en følelse av at du har gjort et godt kjøp – selv om kontoen kanskje sier noe annet.
Hvordan unngå IKEA-fellen?
Ekspertens beste tips:
Lag en konkret handleliste og hold deg til den.
Ikke gå rundt og “se litt”.
Gå rett til det du skal ha, og hopp over Market Hall med mindre det er helt nødvendig.
På IKEA er det ikke bare møblene som er smarte – det er markedsføringen også.