Forside FORBRUKER Disse fem bilfeilene må du være oppmerksom på

Disse fem bilfeilene må du være oppmerksom på

Disse bilmerkene er mest utsatt.

Akkurat nå leser andre

Vinteren kan være en utfordrende tid for bilistene.

Kalde vintre i Norge og Norden legger ekstra press på bilene, som kan føre til både frustrasjon og kostbare reparasjoner.

Bildiagnostikkselskapet Carly har kartlagt fem vanlige vinterproblemer, de mest sårbare bilmerkene og hva den typiske reparasjonskostnaden er.

Det er spesielt fem vanlige problemer som skiller seg ut, og det er stor forskjell på bilmerkene.

Analysen er basert på data fra 250.000 Carly-brukere i Norden og feilene er sammenlignet med årstider.     

Les også

Dette er de fem vanligste problemene med nordiske biler om vinteren:

1. Batterifeil

Bilbatteriet utsettes for ekstra belastning i kulden og alle biler er berørt. Eldre modeller er spesielt utsatt, men også moderne batterier kan miste betydelig kapasitet ved minusgrader.

I Norge og Norden for øvrig er det hyppigst feil med batterier i Volvo- og Volkswagen-modeller og reparasjonskostnaden varierer på mellom 1.100 og 4.600 kroner. inklusive montering. 

2. Problemer med å starte

Norges «startproblemer» skiller seg fra resten av Norden, og den største vinterrisikoen er 12V batterifeil i elbiler.

Elbilene Tesla, Nissan Leaf, VW ID.4 og Hyundai Kona Electric) har oftest 12V-batterifeil i Norge og dieselbiler fra Volkswagen, Toyota og Volvo er mest utsatt for å ikke starte i kulda på grunn av svake glødeplugger og drivstoffgelering.

Reparasjonskostnadene beløper seg til cirka 2.200–6.900 kr for bytte av dynamo og 900–2.200 kr for nye glødeplugger.

3. Feil på varme- og klimaanlegget

Les også

Problemer med varme- eller klimaanlegget er spesielt alvorlige om vinteren, fordi trygg kjøring krever både effektiv innvendig oppvarming og avriming av frontruten.

Disse problemene er mer vanlige i eldre biler, og spesielt i bilmodeller fra Citroën, Fiat, Nissan og enkelte kompakte Volvo-modeller. Reparasjonskostnaden varierer fra cirka 1.700– 4.600 kr.

I Norge er det også regelmessig varmesvikt i elbiler, som har elektriske varmesystemer.

4. Problemer med bremser

Kulde, fukt og veisalt øker slitasjen på bremseklosser og -skiver, og fukt i bremsevæsken kan fryse.

Premiumbiler som BMW, Mercedes og Audi har oftest feil, men også merker som Volkswagen, Toyota og Peugeot.

Les også

Reparasjonskostnaden varierer mellom cirka 2.300–6.900 kr.

5. Kjølevæske eller drivstoff som fryser

Kjølevæsken kan fryse hvis det er feil konsentrasjon av frostvæske. Diesel er ekstra følsom og kan stivne i ekstrem kulde, noe som rammer mange dieselbiler i Norge, spesielt i distriktene.                

Reparasjonskostnad: Ca. 1.100–2.900 kr for bytte av kjølevæske eller for å fikse dieselproblemer.

Ads by MGDK