Elbiler har blitt Norges store klimastolthet. Takket være enorme avgiftskutt har de elektriske bilene fullstendig overtatt nybilsalget – ni av ti biler solgt i fjor gikk på strøm. Samtidig har statens inntekter fra bilavgifter rast fra 93 til 30 milliarder kroner årlig.
En gang i tiden tok staten halvparten av bilprisen i avgifter. I dag slipper du unna med noen få tusenlapper om du kjøper en elbil. Eksempel: I 2007 kostet det 210.000 kroner i avgifter å kjøpe Norges mest solgte bil, en VW Passat. I 2024 betaler du under 22.000 kroner i avgift for en VW ID.4.
Totalt har staten gått glipp av 640 milliarder kroner siden 2007 på grunn av elbilpolitikken. Det er mer enn tre ganger det Nordlandsbanen til Tromsø er anslått å koste. Eller nok til å gi alle i Oslo gratis kollektivtransport – i 90 år.
Men hvor mye klimakutt har vi egentlig fått for de pengene? Svaret er uklart. Utslippene fra personbiler er redusert med rundt 36 prosent siden 2007, ifølge SSB. Men staten vet ikke hvor mye av dette som skyldes elbilfordelene – og hvor mye som kommer av biodrivstoff eller andre tiltak.
"Hvis vi sammenligner kostnaden med hvor lite CO2 vi faktisk har spart, er det en dårlig investering", sier Robert Næss i Nordea til NRK. Han mener staten kunne kuttet mye mer utslipp ved å satse på kollektivtransport og elsykler.
Miljøorganisasjonene er delte. Truls Gulowsen i Naturvernforbundet mener elbilpolitikken har vært effektiv, men kritiserer samtidig manglende satsing på kollektive løsninger:
"Vi har brukt enorme summer på å støtte privatbilisme, samtidig som vi har bygget motorveier istedenfor jernbane", sier han.
Norge har blitt verdensmester i elbiler, men til en pris som få ante rekkevidden av. Spørsmålet som henger i lufta er: Hadde vi klart å kutte like mye CO2 – for langt mindre penger?